Laxinlindad färsk grön sparris

Jag är en "förrättsmänniska". Får jag välja mellan förrätt och efterrätt så blir det nio gånger av tio förrätt för min del. Igår lagade vi "Laxinlindad färsk grön sparris". En rätt som jag brukar göra då och då och som är en av både mina och makens favoritförrätter. Supergod helt enkelt!

Betyg: 5-

Laxinlindad färsk grön sparris
2 pers

6-8 st färska sparrisar
4 skivor kallrökt lax (stora, tunna skivor)
ca 12 blad ruccola
1 msk olivolja
0,5-1 tsk citron
0,5-1 tsk hackad gräslök
salt och peppar
1-2 msk pinjenötter
ca 1 msk hyvlad (småbitar) västerbottensost

Skär av ev torr del av sparrisen (ofta ca 1 cm närmast roten). Koka sparrisen i ca 4 min i saltat vatten. Spoa av i iskallt vatten så de kallnar. Låt rinna av och bli torra. Linda två laxskivor runt 3-4 sparrisar samt ca 4-6 blad ruccola. Lägg upp på fat. Blanda ihop olja, citron och gräslök, smaka av med salt och peppar. Häll blandningen över sparrisen. Rosta pinjenötterna i stekpanna. Strö nötterna + ost över sparrisarna.  


Kommentarer
Postat av: Unga Morsan

Vad kul att du gillar min blogg! Jag ska testa att göra detta recept i veckan, verkar jättegott!

2008-10-18 @ 20:39:49
URL: http://catlife.blogg.se/ungamorsan15
Postat av: Hanna

jag är också en förrättsmänniska! Det där ser riktigt gott ut! Trevlig blogg du har!

2008-10-19 @ 19:29:06
URL: http://hanneys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0