Extragott mellanmål idag

Vår två och etthalvtåriga dotter tillhör inte barnen som får "hela kostcirkeln"-mellanmål a la hemkunskapsboken från högstadiet dagligen (typ: ett glas apelsinjuice (OBS, helst färskpressad), en skiva hårt bröd med 20 gram smör, en ostskiva och en matsked groddar på, en skiva mjukt bröd med 20 gram smör, leverpastej och två skivor gurka på. En banan)

Oftast blir det istället frukt och/eller en enkel, vanlig smörgås eller två för henne. Trots mitt intresse för matlagning i övrigt har jag inget brinnande intresse för att stå och komponera just mellanmål.  I dag blev det dock lite annorlunda till dotterns stora glädje (inte just kostcirkel-hemkunskapsmellanmål men variation i allafall).

Jag har ju tidigare berättat om den förrätt som jag ofta gör då vi "inte kommer på någon annan", dvs. blanda ihop någon sorts röra med lax eller skaldjur i. Ibland när jag hittar en billig skaldjursröra i affären brukar jag köpa en burk och använda som bas i en sådan "hemgjord" röra (jag tycker att de färdiga burkarna egentlgen smakar rätt trist oftast). Just idag råkades jag springa på en sådan på ICA - 10 kr för en burk kräftröra. Blandade lite kryddor, dill, kallrökt lax, purjolök och creme fraiche med burkens innehåll och vips blev det en ganska god röra - nästan hemgjord till och med.

Dotterns (och vårat) mellanmål idag bestod av massor med avocado i klyftor och sen kräft- och laxröra på. Mycket uppskattat av maken som helst vill ha sån röra nästan varje lördagskväll verkar det som. Lika uppskattat av dottern som raskt käkade upp sin portion och sedan tiggde (och fick) mer av oss.

Kommentarer
Postat av: mamma russin

det där såg gott ut... jag älskar avocado..:) måste prova...

2008-10-23 @ 15:20:46
URL: http://enburkrussin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0