Samsovning? Ja tack för min del

Det finns säkert nästan lika många "sätt att få barn att sova" som det finns föräldrar. Vilket sätt som är det bästa är jag självklart fel person att uttala mig om (troligen är det så att det finns lika många "bästa sätt" som det finns barn). :)

I alla fall läse jag en artikel i Aftonbladet om detta omdiskuterade ämne. Ett antal föräldrar berättar i artikeln hur just dom har gjort. Flera olika varianter finns det... Min variant är skulle nog kunna kallas "närhet och rutiner". Jag hör till dom som (trots en del "ojoj så kan man inte göra" från äldre generationer) är för samsovning. Att det blev så var dock inget jag hade tänkt mig innan barn nr 1 kom. Under graviditeten var jag istället en ivrig propagerare för att mina barn skulle sova i egen säng (mest för att jag var rädd för att krossa dom annars).

Men sen hände någonting. Ut kom en liten, försvarslös typ...som dessutom förbehållslöst lade hela sitt liv i våra händer. Och från första natten sov hon vid min sida i sängen. Inte kunde jag ha henne ensam i en egen säng. Hon som i nio månader hade levt så nära mig som någon någonsin kommer att kunna göra. Hon som nästan var en del av mig själv, en förlängning av min kropp. Hon som, oaktat att hon ju faktiskt inte var en sådan förlägning av min kropp, sannolikt själv ansåg sig vara det.

För mig fanns det alltså inget självklarare och naturligare än att hon skulle sova med mig (det är en av väldigt många mycket starka åsikter som jag ändrade den dag jag fick barn). Jag är glad att det blev så. Det är mysigt att ha sitt barn bredvid sig. Det är praktiskt att ha sitt barn bredvid sig. Under perioder då det ätits mycket på natten så har det rent utav varit en gudagåva att ha sitt barn bredvid sig och enkelt kunna ge mat utan att stiga upp. Dessutom, de flesta däggdjur sover med sina barn. Liksom även de människor som fortfarande lever närmare naturen.

Ju äldre flickan blev, desto tätare kom kommentarerna om att vi måste vänja henne med egen säng, vi skulle annars tvingas ha henne i våran säng i många år, vi får så störd sömn med barn i sängen osv osv. Hon fick dock sova kvar.

Intill vårat sovrum hade hon ett eget rum och en egen säng, som hon visste var hennes. En vacker dag när hon ganska snart skulle fylla två år var hon antagligen själv mogen för att sova i egen säng för då sa hon "Jag vill sova i egen säng i natt". Från den natten har hon sovit i egen säng varje natt. Helt bekymmersfritt har detta nu pågått i snart ett halvt år. Hon har inte en enda gång kommit till oss på natten (däremot på morgonen som tur är, en liten stunds mys vill man ju ha). Hon har inte en enda gång vaknat och varit ledsen. (Förutom sista veckan då hon verkar ha blivit lite mörkrädd och fått mardrömmar.)

Jag personligen hade gärna haft henne i vår säng ännu längre tid. Men hon ville inte det så självklart uppmuntrade jag hennes beslut att sova i egen säng. Det är ju naturligt att hon nu frigör sig allt mer från oss. Sånt är livet. :)

Var hon ska sova har vi alltså låtit henne styra själv. Däremot när hon ska sova är något som vi delvis styrt. Eller styrt är egentligen fel ord. Att natt är natt och dag är dag har kommit av sig själv. När vi väl började med gröt styrde vi det till 19-tiden. Och sovdax efter det. Positivt för alla i vår familj. De fasta rutinerna tror jag hjälpt till att göra sovandet så välfungerande för henne. Och det tidiga sänggående har gett oss vuxna några timmar utan barn varje kväll. (Hur underbara mina små tjejer är så är det ju faktiskt ibland så att man räknar minuterna till de ska somna och vi kan kasta oss i soffan med en godisskål) :)

Så här har vi gjort. Och för oss har det varit väldigt bra. Jag respekterar dock att andra tycker annorlunda. Jag kommer dock att låta även lillasyster sova med oss länge (och samtidigt visa på att hon har altenativet att välja egen säng om hon vill). Om hon blir två-tre år och fortfarande vill sova med oss? Den dagen den sorgen. Jag tror inte att en flytt till egen säng, även om den måste göras på föräldrarnas initiativ, blir så mycket värre bara för att barnet är två år istället för två månader.

Och hur det än går...så verkar det som att de flesta slutat vilja sova med mamma och pappa när de blivit tonåringar om inte annat. :)

Kommentarer
Postat av: Misen

Vilken sund inställning. Jag har funderat på det där och känner väl lite som du gjorde innan, att man är rädd att krossa den lilla. Men det verkar samtidigt mysigt att sova i samma säng. Det faller sig förhoppningsvis naturligt hur vi gör när lillen väl kommer ut.

2008-09-24 @ 22:23:51
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: mammatill3

Det kanske är bra. Men fem personer kan inte ligga tillsammans i en dubbelsäng. Om vi ska fixa d så behöver vi ett madrasserat rum. =)

Som det e nu hos oss mår alla i familjen bäst av egna sängar.

2008-09-25 @ 09:22:58
Postat av: Emma

Har alltid en av er vuxna lagt sig kl 19?

2008-09-25 @ 19:20:54
Postat av: M

Nä...vi lägger oss inte kl 19 :)

När tjejen var liten var hon med oss (sovande eller ibland vaken) tills vi lade oss (ofta låg bredvid mig i soffan och sov eller något). När hon blev lite större sövde vi henne i vår säng och där sov hon några timmar till dess att vi oxå kom dit. Sen började hon alltså med egen säng ett halvår sedan

2008-09-25 @ 20:33:16
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: Pallas

Har samma erfarenhet av samsovning som du. Våra små är tre och fyra år nu och vi samsover delar av natten. Tillräckligt stor säng bara, så går det alldeles utmärkt! :-D



I natt har jag dessutom samsovit med min sjuttonårige son. Vi har en dubbelsäng i vardagsrummet istället för soffa och vi låg och tittade på film och pratade i natt. Skitmysigt!



Min man hävdar bestämt att han får svårt att sova om han inte har minst ett barn i sängen.

2008-09-26 @ 09:28:31
Postat av: Jill

Jag är en sån som inte vill ha barnen i sängen. Men ditt blogginlägg var väldigt givande iaf.

Men det hade mycket med att göra att du nämnde rutiner och att du respekterar oss andra.



vår tös sov i "sin säng" sen hon var en vecka gammal. Det gick rätt bra faktiskt till i våras. Hon började att vakna på natten o man flyttade över henne.

Visst sover hon hela nätter i sin säng med. (som nu hon sover ännu)

Men vårt barn kan i ett ryck vända sig så att hon ligger tvärsöver, hon sparkar oss, lägger sig på oss. Men när man vaknar med henne så ler man bara. Det är så mysigt..

Jag vill gärna vårda relationen med min sambo också.

Han är lastbilschaufför.

Kommer bara hem vissa kvällar/eftermiddagar i veckan.

Fokusen är inte på honom precis.

Och det är ju HAN som jag valde att skaffa barn ihop med.

Men för en gång skull, så lät det här med samsovning inte så dumt.

Och det är ju perfekt om man inte har fler småbarn.

2008-09-27 @ 07:44:28
URL: http://jills.bloggspace.se
Postat av: Mysan

Vad fint skrivet!!!



Jag vill samsova när jag får bebis. Hoppas det blir snart :)

2008-09-27 @ 09:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0