Dinkelbröd

Under tiden som jag sysselsatte mig med att fixa dagens middag bakade min man bröd.

Har nu precis provsmakat en skiva och det var helt klart gott. Blir mer sen framför TV´n ikväll till en kopp the.





Dinkelbröd

50 gram jäst
7 dl vatten
1 kg dinkelmjöl
1 tsk salt
4 msk rapsolja
1-2 tsk flytande honung

Rör ut jästen i vattnet (37 gradigt). Tillsätt salt, olja, honung och 750 gram mjöl. Arbeta degen väl (ca 5 minuter om man använder maskin). Tillsätt resten av mjölet. Arbeta till en smidig deg som ska vra ganska lös. Sätt degen i två smorda formar på ca 1,5 liter vardera. Låt jäsa i rumstemperatur ca 75 min. Grädda på nedersta falsen i 220 grader i ca 25 minuter. Stjälp bröden ur formarna och låt svalna på ett galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0