I huvudet på en mamma

Jag läste i Expressens "Allt om barn" att det i dagarna kommer ut en bok - "I huvudet på en mamma" - skriven av Hanne Kjöller. Jag hade varken hört talas om boken eller författaren innan jag läste Expressens artikel men det känns som att Kjöller har många åsikter som jag delar.

Kjöller konstaterar att det på grund av de moderna modersmyterna ofta upplevs som svårt att vara mamma i dag. En mamma ska helt gå upp i sitt barn och vara delaktig i varenda liten aktivitet samtidigt som man ska ha rätt hem, rätt jobb, rätt kläder och rätt kropp.

Det handlar i stället om att prioritera, menar Kjöller. Hon satsade på att njuta av sin dotter och var hemma mycket med henne. Enlight Kjöller är det dock vanligt att man väljer att konsumera och spendera i stället för att vara med sina barn.

Jag har valt att göra som Kjöller, inte för att jag ogillar mitt jobb eller för den delen skulle ogilla att ha mer pengar att konsumera för, utan för att jag verkligen, verkligen gillar att vara med mina barn. Inför förädraledigheten med tvååringen såg vi över vår ekonomi. Bytte "ner" oss när det gäller bil, rensade bort onödiga prenumerationer och liknande. Många bäckar små...

Denna rensning tillsammans med att vi försöker hålla i plånboken under ledigheten har gjort att vi kunnat vara hemma med henne länge och kommer att göra att vi kan jobba deltid många år framöver. Jag är rätt säker på att just för mig så har detta varit ett av de bästa valen i livet. Detta trots att karriären självklart inte går på högfart just nu och att våra garderober inte precis är fulla med modeplagg.

Jag har aldrig hört talas om någon pensionär som ångrar att han eller hon inte har satsat mer på sitt arbete, däremot många som ångrat att de inte gav mer tid till sina barn. Jag hoppas att jag aldrig behöver bli en av de sistnämnda.

Det finns fem små ord som jag tror är nyckeln till lycka: Var sak har sin tid





Kommentarer
Postat av: Misen

Ja, jag läste hennes artikel nu. Självklart ska man kunna välja och det går faktiskt att prioritera, precis som du och Hanna säger. Vi ska göra det. Nog skulle vi vilja bo i fint hus, men det får vänta. Just nu har vi investerat i att båda ska kunna vara hemma med lillplutten så mycket som möjligt. Vi bor billigt, har sagt upp typ allt utom bredbandet, vilket innebär att R kan vara tjänstledig 50 % i ett halvår och jag föräldraledig. Ska verkligen bli spännande att lära känna vårt barn och jag tror aldrig att vi kommer att ångra vårt val.

2008-09-19 @ 09:00:30
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Sussh

Håller med dig till 100%. Det gäller att följa sitt eget hjärta och mening.

Trevlig helg!

2008-09-19 @ 11:48:33
URL: http://sussh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0