Köttsoppa

I dag var det dags för "traditionell husmanskost" igen - köttsoppa, en rätt som jag aldrig tidigare lagat.

Köttsoppa

1 kg högrev
1 morot
½ palsternacka
en bit kålrot
en liten bit totselleri
1 gul lök
10 vitpepparkorn
salt

Lägg köttbiten i en gryta och fyll uppmed vatten så den täcks, koka upp vattnet. Ta bort skummet som ganska snabbt bildas. Lägg sedan i grönsakerna delade i stora bitar. Koka sakta i ca 2-3 timmar. Ta upp köttet och sila bort grönsakerna från buljongen (kasta grönsakerna).

2 morötter
½ -1 palsternacka
en bit kålrot
en liten bit rotselleri
1-2 gula lökar
ca 4-6 potatisar

Skiva morötterna. Skär palsternackan, kålroten, rotsellerin och potatisarna i tärningar. Hacka löken. Häll tillbaka buljongen i kastrullen och lägg i grönsakerna. Låt koka tills de är lagom mjuka (ca 30 minuter). Skär köttet i bitar och lägg i grytan. Koka upp. Smaka av med salt och vitpeppar.


Soppan blev rätt ok, dock ingen "jättehöjdare" tyckte jag. Maken tyckte den smakade precis så som köttsoppa skall smaka. Det är nog helt enkelt så att köttsoppa inte är en av mina favoriträtter.

Betyg: 3
Tillägg: Soppan förtjänade nog ett högre betyg ändå. När jag värmde den dagen efter var den riktigt god :)

Egentligen borde soppan få ett stort plus i kanten för den goda och hemtrevliga doften den spred i vårt hus. :)

Kommentarer
Postat av: Stefan

Det här ska jag prova på någon dag. Går säkert att frysa in oxå.

2008-10-02 @ 13:10:05
Postat av: M

Japp det går. Läste någonstans att man kan frysa köttsoppa 2 månader. Fryses lämpligen utan vätska. Tillsätt nytt vatten + buljongtärning sen när man kokar upp det igen. (För övrigt kan man kasta i en buljongtärning redan från början oxå om man vill (dvs om man vill ha mer smak än den "naturliga" buljong som kokandet ger))

2008-10-02 @ 14:18:45
URL: http://minareflektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0