Morgondagens husman - kåldolmar

Som ett led i mitt "projekt" - att under hösten provlaga (och äta) lite traditionell svensk husmanskost - så förbereder jag idag morgondagens middag - kåldolmar. Kåldolmarna härstammar ju ursprungligen från Turkiet, men jag tycker att de platsar som traditionell svens husmanskost.

Kåldolmar är en rätt som jag inte ätit särskilt många gånger. Jag minns hur mamma kunde stå och laga kåldolmar i timmar när jag var barn - alltmedan jag och mina syskon högljutt klagade på den "äckliga maten". Nu när jag upptäckt vilket enormt arbete som ligger bakom de kål-inlindade knytena så tycker jag lite synd om mamma...speciellt som jag en gång för några år sen smakade lite av en kåldolme som hon gjort - och upptäckte att den faktiskt var god. 

Nu när jag ska prova mig på konststycket att laga denna rätt så är det naturligtvis mammas recept som jag använder. Och precis som hon alltid gjort så förbereder jag vissa saker dagen innan så jag inte är helt överbelamrad med arbete imorgon när det ska rullas.

Så idag har det kokats kål och gröt. 

Fullständigt recept kommer...

Kommentarer
Postat av: Laura

Kåldolmar ÄR en svensk rätt, även om den härstammar från olika sorters turkiska "dolmar". :) Och ja, jag instämmer, det är väldigt svårt att laga kåldolmar.. :P

2008-09-13 @ 03:02:36
URL: http://papatya.blogg.se/
Postat av: M

Ja, både svårt och tidsödande :)



Visst är det så att man i turkiet lindar något annat än just vitkål runt? Eller blandaar jag ihop med någon annan rätt?

2008-09-13 @ 18:37:45
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: Laura

Oj, såg inte ditt svar förrän nu! Oftast så brukar jag inte gå in och läsa bland kommentarerna efter att jag har kommenterat, så det var ren tur att jag hittade ditt svar! :)



Jo, det finns ju förstås fler olika dolmar, men de vanligaste kallas för yaprak dolma och är ganska små, ungefär som tjocka cigaretter. :) Till dem använder man vinbladslöv. Så finns det också biber dolma, dvs. fyllda paprikor. Väldigt gott, tyvärr så har jag aldrig lagat det (bara ätit), så jag har inget recept.



Vad heter du? :) Jag ska svara på din utmaning men skulle vilja länka till dig, så det vore trevligt att veta ditt namn! :)



2008-09-18 @ 19:15:36
URL: http://papatya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0