Babytravel Syskonjogger


En era är förbi. Nu har vi plockat bort ligginsatsen från vår syskonvagn. Insatsen är ju egentligen tänkt för yngre bebisar än E, men den har fungerat väldigt bra även fast hon inte längre ligger ner i vagnen. Vi har bara satt en kudde bakom hennes rygg så att hon har kunnat sitta bra i den.

Just att barnet blir framåtvänt så "tidigt" med denna typ av syskonvagn var annars en av få nackdelar jag kunde se med vagnen innan vi köpte den. Men det visade sig ju alltså inte vara något problem alls - E har kunnat sitta vänd mot mig nog länge tycker jag (hon är ju snart 13 månader nu).

Rent allmänt kan jag säga att syskonvagnen nog är det bästa köpet vi gjorde när vi fick syskon. Dels att vi överhuvudaget köpte en syskonvagn (L var ju trots allt strax över två år när E föddes), och dels att vi köpte en "ordentlig" med rörliga framhjul.

Jag använder fortfarande vagnen dagligen. Det är så skönt att kunna ta riktiga långpromenader "för min skull" på dagarna (barnen gillar ju dock också promenaderna). Promenera utan att gå i en konstig ställning för att L står på ståbräda - eller utan att gå i en 3-årings takt. Eller för den delen att överhuvudaget kunna gå riktigt lång (vilket L inte orkar göra).

Visst vill L hellre gå eller cykla ibland. Men jag har försökt vänja henne med att när vi har "storvagen" så är det åka vagn som gäller. Och det har fungerat - det är hemskt sällan (typ aldrig) hon bråkar om det.

Däremot brukar jag alltid ta E i hennes "lilla" vagn (eller ingen vagn alls) om vi ska på kortare turer - som till någon kompis i närheten, till ICA eller till mormor och morfar. Vid de tillfällen går eller cyklar alltid L - så det blir dagliga "egna promenader/cykelturer" för henne också. Hon är ju trots allt snart 3,5 år så det "behöver" hon ju.

Liksom jag "behöver" mina dagliga långpromenader med båda barnen i vagn. (Behöver är ju ett starkt ord i sammanhanget - men promenaderna ger en stor guldkant på vardagen). Så sett i backspegeln - finns det ett enda nyinköp jag kan rekommendera att man gör den dagen man får syskon, så är det en bra syskonvagn. Iallfall om man som jag gillar att gå långpromenader (och dessutom har båda barnen hemma hela tiden).


Kommentarer
Postat av: Åsa

Våran vagn är sällan använd. Alexandra har inte velat åka vagn, mer eller mindre, sedan hon lärde sig gå. Och vi har uppmuntrat henne. Så några långpromenader, med båda barnen, har det varit svårt att göra.



När börjar du arbeta?

2009-08-11 @ 18:43:46
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: M

Jag börjar jobba i mitten på september. 31 augusti börjar vi inskolning med vår stora tjej. Lilla tjejen ska vara hemma et år till (pappan ska vara hemma i höst (och jag litegran oxå) och i vår ska vi jobba halvtid båda två.

2009-08-11 @ 20:23:54
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: Susanne Nilsson

Hej



Jag är ute efter att köpa en sån vagn. Min son kommer att vara 2,5 år när vi får vår lilla bebis, visst bör han rymmas ett bra tag i den då?



Om du vill sälja din vagn (och bor i Stockholmsområdet) så kan du gärna maila mig.



/Susanne

2009-08-12 @ 07:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0