Gröna frågor

Lina Norberg Juuso har svarat på några gröna frågor i sin blogg på NSD - vilket inspirerat mig att göra detsamma. Hon i sin tur inspirerades av Katerina Janouch. Här är mina svar:


Vem i familjen står för det mesta gröna tänket?

Det är jag. Äldsta dottern pratar ofta om "ekologisk" när det gäller mat - men hon förstår nog inte riktigt innebörden av ordet. :)


Vilket miljöbrott, stort eller smått, retar dig mest?

Jag tycker Lina Norberg Juuso hade ett bra svar på den frågan:
"Att folk tänker: jag kan ändå inte göra något och så tar man inget ansvar överhuvudtaget. Det är skämmigt, rent ut sagt."

 Jag håller med henne - även om jag själv, för 10 år sedan,  var en sådan som tyckte att det kvittade vad jag ensam gjorde. Jag tyckte att det inte kunde ha någon verkan.

Men ska man se det i "stort", så visst finns det mycket annat som också är hemskt - hur man skövlar regnskogarna som är bostad för så många, och dessutom är allas vår "lunga", hur man medvetet släpper ut stora mängder olja i haven, för att tjäna lite mer pengar osv osv


Har du något bra tips om hur du gör för att barnen ska tänka mer på miljön i sin vardag?

Nej inga alls. De är så små - så någon medveten påverkan i den riktningen sysslar vi inte med. Eller indirekt gör vi ju det. Vi försöker lära dom respekt för liv - ge dem en känsla av att allt levande är värdefullt, att man ska behandla djuren bra. L älskar till exempel att hänga ut mat till fåglarna. Vi försöker lära dom att inte skräpa ner i naturen. Vi har blivit orangutangfaddrar, vilket L visar mycket intresse för. Hon ställer frågor om varför de behöver hjälp, varför djungeln huggs ner och vad som händer då med orangutangerna. Och det är väl ett första steg...
Dessutom ser de ju att vi sopsorterar, försöker handla ekologiskt osv. Så för den nya generationen blir sådana saker kanske självklarheter...


Vilket är ditt eget gröna mål 2010?

Kopierar några ord från Lina Norberg Juuso: "Mer medveten konsumtion. Hellre kvalite än skit som går sönder." Att inte ha en massa lampor tända i onödan. Att försöka äta lite mindre mängd kött till förmån för andra, mer resurssnåla, alternativ.


Vad kan du absolut inte tänka dig att avstå från, trots att det inte är bra för miljön?

Håller även här med Lina Norberg Juuso: Ibland är det kul att få shoppa. 
Även om det är något onödigt man shoppar (mitt tillägg). 

En annan sak jag inte klarar mig utan är att duscha riktigt varmt - och inte med någon tunn stril till duschstråle.  (Men vi har ett snålspolande duschmunstycke som väl kompenserar lite av slösandet kanske)


Vad gör du just nu?

Dricker glögg och äter saffranslängd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0