Tillgång och efterfrågan

Det ser ut som att det kommer att bli krig om de glada grisarnas rumpor i år. En tredjedel av svenskarna vill ha en KRAV-producerad julskinka. Men tillgången är långt mycket mindre.

Som jag tidigare bestämt mig för så kommer det denna jul inte att ätas stressad gris som inte någonsin har fått vistas utomhus i detta hus. För att vara på den säkra sidan inhandlade jag däför en "Änglamarksskinka" - direkt som jag såg att de hade kommit in i butiken.

Man kan ju hoppas och tro att dennna stora efterfrågan på KRAV-skinkor gör att det framöver finns fler bönder som vill låta grisarna få vistas utomhus och ha ett drägligt liv. Ju färre som köper de vanliga grisarna - desto fler som väljer bort att producera dem.

Jag tycker att det är svårt att få tag i KRAV-märkt griskött överlag. Bacon brukar finnas - men inte så mycket mer. Jag äter alltså även icke-KRAV-märkt - men har iallafall tagit steget att bojkotta de danska fläskfileerna och dylikt. Dessutom har jag minskat på grisköttet - främst genom att försöka att oftare välja bort skinka som pålägg. Det finns ju faktiskt många andra pålägg som är minst lika goda - och gissningsvis avsevärt nyttigare än de traditionella charkvarorna.

(Grisen som blir Coop Änglamark julskinka har haft ett Kravmärkt liv. Den har fått ekologiskt foder har fått gå ute och beta och böka i jorden. Trots det är själva skinkan inte Kravmärkt - vilket beror på att de tillsätter nitrit till skinkan, vilket inte godkänns av Krav)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0