Alla får göra som dom vill

Och ungar mår säkert ungefär lika bra oavsett vad de äter. Och närhet kan man antagligen få på andra sätt än genom att amma.

Och främst: Det är inte min business hur andra gör

MEN

Jag kan ändå inte låta bli att skriva att jag tycker detta är lite sorgligt.

Varför väljer man redan innan barnet är fött att inte vilja amma? Varför ligger man med en BH på när det nyfödda barnet antagligen ligger på ens bröst och instinktivt söker mat?

Jag kan förstå om barnet inte får söka sig till maten det första den gör om det finns medicinska skäl - att barnet behöver vård, eller att mamman behöver det. Jag kan förstå om man slutar/ger upp efter ett kort tag för att man inte kan, för att amningen inte fungerar. Eller till och med om man slutar redan efter någon vecka (trots en fungerande amning) för att man inte gillar att amma, även om det är beslut jag aldrig skulle kunna tänka mig att ta.

Men att man bara så där beslutar att ens barn ska inte få amma. Och inte ens låter det göra det de första minutrarna. Att man istället proppar i sig tabletter som stoppar mjölkproduktionen. Det kan jag faktiskt inte förstå.

Samtidigt håller jag med om att et självklart inte går att tvinga någon som inte vill. Det saknar mening.Men beslutet som sådant - det är oförståeligt i mina ögon.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Nej, det förstår inte jag heller. Amningsmjölken innehåller ju så mycket nyttigt för barnet. Mjölken är ju dessutom anpassad för precis det här barnet. Det handlar ju inte bara om närhet. Ser det mer som ett själviskt beslut, utan tanke på sitt barn. Om hon inte tänkte vara hemma hela tiden med sin son så kunde hon ju helt enkelt frysa in lite mjölk så att pappan kunde ge den till barnet. Förstår inte hennes resonemang alls...

2009-03-09 @ 11:11:23
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag förstår inte heller. Ett så FULT beslut mot det lilla barnet. Egoism eller okunkap eller vad är felet när man väljer så?

2009-03-09 @ 15:02:38
Postat av: magdalena

Har oxå svårt att förstå varför man inte ens försöker, skulle tro att mycket har med dagens ideal att göra för tänk så hemskt om "tuttarna" inte skulle se likadanna ut efterråt. men som sagt har väldigt svårt att förstå varför och hur man kan ta detta beslut. Jag har själv tre barn som jag försökt amma men det har inte funkat. Har alltid fått slut mjölk efter 3 veckor men då har dom i alla fall fått i sig de viktigaste. Men detta är min stora aorg att jag aldrig fått till amningen. Tror att det ger en helt annan närhet till barnet än vad flaskan ger.....

2009-03-17 @ 12:07:29
URL: http://emme78.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0