Hahaha

Är det något jag aldrig kommer att göra så är det att åka iväg på detta. Jag tror knappast bebisar har något behov av den typen av aktiviteter. Och jag kan inte förstå varför det skulle vara så hemskt om ens egen unge lär sig gå lite senare än någon annan unge? Och jag tror det bara är bra att för barn (och även vuxna för den delen) att ha lite tråkigt - det stimulerar fantasin. Jag tycker inte att det optimala är att 10 åringar har varenda kväll uppbokad med aktiviteter - och absolut inte att 10 månaders bebisar har det. Och jag tror inte att så kallad kvalitetstid kan ersätta kvantitet. Inte för fem öre.

Två utdrag ur artikeln om babygym och liknande aktiviteter:

"En rädsla att bebisen ska halka efter sina jämnåriga, är en av förklaringarna Magnus Lindkvist ger till det snabbt växande utbudet av aktiviteter.

- Det finns en prestationstanke, att barns kognitiva förmåga ska stimuleras. Problemet är att det ju inte finns någon vetenskap som det här vilar på. Vill man vara elak så är det ju en massa humbug. Tittar man på vår uppväxt, inte mådde vi så dåligt av att ha två tv-kanaler och vara hemma med mamma, säger Magnus Lindkvist, trendspanare och själv småbarnspappa."


"Prestationskraven på föräldrar har också växt i takt med trenden av en allt stressigare vardag. Föräldrar har mindre tid för barnen och tenderar att investera i projekt tillsammans med sitt barn, bebisyoga, bebisteater och så vidare. Bara att ha tid tillsammans räcker inte, man tror det blir kvalitet bara om det kostar."

Vad tragiskt. Ett hett tips till förhöjd livskvalité: Prioritera TID. Före väldigt mycket annat.

En bra blogginlägg om artikeln finns hos Mad World.. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Ett utdrag:
"Jag skulle tro att dessa barn får magsår innan de ens fyllt två, för att deras föräldrar hela tiden jagar aktiviteter så barnen inte får tråkigt. Jag tror snarare att det är föräldrarna som är oroliga och hyperaktiva och blir galna om det inte händer något, hela tiden. Och vart har glädjen att bara finnas till med sina barn tagit vägen? Varför tycker många föräldrar att det är tråkigt att vara föräldralediga och vara hemma med sina barn? Jo, därför att de är så vana att ha sina dagar uppbokade med jobb och möten så de blir helt enkelt rastlösa av att "bara" vara hemma med de små. Jag tror inte det är bebisarna som behöver aktiveras, det är deras föräldrar som är så vana att hela tiden vara på språng som de skapar detta behov av bebisaktiviteter...

...Jag vet att det är många föräldrar som försvarar sitt superstressade bebisaktivetsliv med att barnen tycker att det är så roligt. Det är väl klart att de tycker det. Ett tag i alla fall. Tills de inte orkar mer och stupar när de är fem år för att deras liv är för aktivt. De barnen kommer inte heller att klara av att bara göra ingenting, de kommer att bli helt hysteriska om de får en timme "över" på dagen som inte är uppbokad. Precis som sina föräldrar. Och i tusentals år har faktiskt bebisar lärt sig allt de behöver kunna ändå, utan att ens ha tagit en enda teaterlektion."

Kommentarer
Postat av: Åsa

Att det alltid måste vara så många måsten! Och att så många föräldrar inte bara kan slappna av och vara. Att bara kunna vara tror jag är en enormt viktig egenskap. Särskilt när vårat samhälle ser ut som det gör. Det är det vi måste försöka lära våra barn istället för att flänga omkring överallt jämt.

2009-03-16 @ 13:00:26
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: Bitten

Tack för uppmärksamheten. Kul att du tyckte det var bra. Kram.

2009-03-17 @ 16:38:18
URL: http://madworld.se
Postat av: Stefan

Hej!



På Babyvärlden diskuterar vi just nu det här med bebisgym, bebisyoga, bebisteater etc. Behöver våra minsta verkligen organiserade aktiviteter?



Gå gärna in och kommentera samt länka till era bloggar:



http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/MinStory-Vara-barn-klarade-sig-utan-bebisaktiviteter/

2010-04-30 @ 13:40:49
URL: http://www.babyvarlden.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0