"Bevara vår kultur" - något som är lätt att slänga ur sig som argument för sin sak...?


En av de bloggar som jag brukar titta in i då och då är "Lady Dahmers". Och detta inlägget i den bloggen handlar om något som även jag funderat på.

Ofta framställs det som att vår svenska kultur lever under dödshot. Snart är vårt kulturarv borta. Och i varje kvarter kommer det i framtiden att finnas minst en moské. Och våra barn kommer inte att få sjunga nationalsången.

Ve och fasa.

Liksom Lady Dahmer undrar jag hur detta hot ser ut? På vilket sätt kommer det att ske?

Och.
Alla de som upplever detta stora hot mot vår "svenskhet" - vad gör de för att bevara vår kultur (utöver att försöka stoppa invandringen)?

Äter de dillkött och kalops ikväll? Eller blev det kanske något italienskt eller thailändskt?

Semestrar de i vårt vackra land? Vandrar de i skogen till gamla runstenar med era barn? Besöker de hembygdsgårdar och andra ställen där vårt kulturarv görs tillgängligt? Eller åker de på charter? Besöker Disneyland?

Jag bara undrar...

Personligen tycker jag inte att det ena behöver utesluta det andra, eller är bättre än det andra. Vi äter både traditionell svensk husmanskost och "utländsk" mat i vårt hem. Vi besöker både gamla hembygdsmuseer och nöjesparker. Jag tycker dock att vårt land har mycket att erbjuda och semestrar än så länge helst här med mina barn. Charter är ju trevligt men kan komma sen (enligt mig).

Kommentarer
Postat av: Jenny

Klokt skrivet! Kan bara instämma, det är ofta mycket snack och lite verkstad (och en obehaglig brist på okunskap) hos de så kallade "kulturbevararna". Och är det några som verkligen skapar klyftor i samhällsklimatet så är det väl dessa personer? Det finns förstås i grunden inget ont - tvärtom - i att värna om vår svenska kultur men det bör ju, som du skriver, vara en intressefråga och inte ett slagträ...

2010-09-01 @ 17:54:38
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Jenny

Brist på kunskap ska det givetvis stå!

2010-09-01 @ 17:55:27
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: M

Ja precis - mycket snack och lite verkstad.

2010-09-01 @ 19:52:20
URL: http://minareflektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0