Kors i taket

Inte sju sorters kakor - men väl tre sorter. Det har jag bakat idag. Sju plåtar. Det motsvarar ungefär det antal plåtar småkakor som jag, idag borträknat, har bakat under hela mitt liv.

Jag bakar hemskt sällan fika. Jag fikar inte särskilt ofta. Får jag välja så blir det 9 gånger av 10 hellre en god smörgås. Men idag blev jag sugen på att baka med barnen - och så fick det bli.

Nu har vi tre burkar kakor i frysen. Några kakor i våra magar. En burk i skafferiet.

Dessutom körde jag till min gamla farmor och gav henne en burk. Jag tror hon blev glad. Hon har alltid bakat mycket men kan inte längre göra det.

En sista burk fraktade döttrarna till mina föräldrar. Lika söta som vanligt när de sida vid sida gick den korta biten dit, dragandes på en pulka med kakburken på. Hem kommer dom alltid dragna i pulkan. Det går bra att gå till mormor och morfar, för dit vill dom alltid. Att gå hemåt är en annan sak. Hemlängtan är alldeles för liten för att man ska våga släppa dom på egen handl.

Nu har vi sett Idol-final (fel artist vann) och ätit gott. Dags för sängen.

(Kakrecepten finns här. Och här. Och här.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0