Den som är satt i skuld är inte fri?

Jag skulle vilja säga att "det beror på".

Idag kom det årliga kuvertet från CSN och ännu en gång kan jag konstatera att jag minst sagt är satt i skuld. En skuld som fortfarande bara ökar år för år (eftersom jag är föräldraledig ungefär vartannat år blir inbetalningarna så låga så räntan överskrider dem). En skuld som uppgår till mer än en tredjedels miljon kronor.

Det är mycket pengar. Men jag skulle vilja säga att just denna skuld snarare är en skuld som gjort mig fri än tvärtom. Utan alla dessa lån hade jag exv inte haft det fria och självständiga arbete som jag har idag.

För övrigt så innehöll det årliga brevet en positiv nyhet detta år. Min skuld på det "nya lånet" (annuitetslånet) är nu så liten så den kommer att var borta om ca 1,5 år. Det blir bra. Efter det blir det bara ett studielån att betala på varje månad isället för som nu två (som dessutom räknas som två helt separata lån om jag förstått det rätt - och därför blir det rakt av "dubbla betalningar")

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0