Kojbyggare

Nästan varje morgon går vi på en långpromenad med barnvagn/ståbräda (eller ibland L på cykel). Längs med en gågata som vi ofta går på finns det en otroligt fin koja uppe i ett träd på en villatomt. En sådan koja som det är nästan helt uppenbart att det inte är barn som har byggt utan snarare en förälder.

Jag och en kompis (S) byggde otaliga kojor när vi var barn. Och en sak minns jag tydligt - det är byggandet som är det roliga. Visst var det väl mysigt att vara i den färdiga kojan ett tag - men ganska snart ledsnade vi och bygde en ny koja istället. Vissa kojor byggdes i skogen - av kvistar och annat som vi kunde hitta. Andra var ganska seriösa byggen i trä, med fönster av genomskinlig plast och ibland med långa gångar som man skulle krypa genom för att komma in. Men en sak hade kojorna gemensamt - vi byggde dom själva. Detsamma med lådbilar och andra fordon. Jag och mina kompisar byggde om cyklar själva. Kontruerade sulkys till hundar. Gjorde lådbilar. Ingen gjorde dom åt oss.

Jag kan förstå att man som förälder kanske vill bygga och fixa åt sina ungar - men är övertygad om att man gör bäst i att låta bli. Visst ska man ju hjälpa lite om de verkligen kört fast - men inte ta över.

För jag tror att de flesta barn tycker som jag och S (och min kusin som jag byggde om cyklar med) tyckte - att konstruerandet, planerandet, byggandet är det roligaste när det gäller kojor (eller för den delen fordon).

Jag tycker mig redan se detta hos L och E fastän de hittills bara bygger "kojor" av kuddar och filtar i myshörnan. De ägnar mycket tid åt att bygga. Mindre tid åt att sen faktiskt vara i den färdiga kojan. De ligger och läser i den en stund - eller leker "mamma pappa, barn" - men byggandet är det som ägnas mest intresse och energi.


Kommentarer
Postat av: S

Du har så rätt, inte var det ofta vi spenderade så mkt tid i kojan då den väl var färdig, byggande kunde däremot ta lång tid och vara med stort engagemang. Men jag vill minnas en koja med den lååånga gången, hur lång den var då man skulle ta sig ut i panik för en geting hade hittat in :)

2010-07-06 @ 00:33:45
Postat av: S

Och som sagt vi byggde verkligen ALLT själva kan inte minnas att någon förälder någonsin var med och grejade. De var kloka våra föräldrar. Är helt övertygad om att de förstod...

2010-07-06 @ 00:36:39
Postat av: M

Ja den getingen minns jag oxå. Vill minnas att vi slutade vara i den kojan efter getingincidenten? Eller om vi bara tog bort den långa gången så det gick snabbare att ta sig ut? Eller var det så att vi yggde en "nödutgång" oxå?



Ja det var klokt av dom faktiskt. Det finns så många föräldrar som vill på att ta över allt barnen gör. (Ska jag vara fördomsfull så utgår jag från att familjen i villan som vi passerar på promenaden har en sån förälder i huset. Men jag är ju medveten om att det inte måste vara så). :)

2010-07-06 @ 07:32:04
URL: http://minareflektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0