Småfåglar



Vi har många småfåglar just nu. Och, för att undvika att sprida nät i naturen och för att alla ska få möjlighet att smaka, så har jag införskaffat två hållare till talgbollar. Just idag var dock talgbollarna slut så det är nötpåsar i hållarna istället.

Jag har försökt att fotografera fåglarna som kommer för att äta. Men det är inte lätt. På de flesta bilderna får jag med en suddig flyende fågen (de är svårt att ha det helt tyst och stilla här eftersom jag har tre barn under fyra år när jag fotograferar).

Lyckades iallafall fånga en fågel på ett par bilder, om än inte med perfekt resultat precis. Av dom gillade jag iallafall denna, med fågeln tittar rakt mot kameran, bäst.

Sedan jag började öva på photoshop så tycker jag dessutom det är lite kul när det finns någon liten detalj som bara "måste" fixas. (Måste är ju bara i min fantasi förstås - det är nog mer vanligt att nybörjare/nyfacinerade som jag överbearbetar bilder än underbearbetar). :)

Hur som helst så tycker jag att det är bra att man kan ta bort störande saker såsom den blurriga kvisten framför fågelns haka/bröst. I mina ögon blir bilden bättre utan. Även fast jag på intet sätt är särskilt bra på att använda photoshop och redigeringen alltså säkerligen hade kunnat göras väldigt mycket bättre. Men alla är vi ju barn i början. Och huvudsaken är ju att det är kul. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0