Vi är alla förvaltare

Alla vi som lever idag har ett viktigt förvaltarskapsuppdrag. Vi, tillsammans, förvaltar vår planet för kommande generationers räkning. Ett uppdrag förenat med mycket ansvar.

Jag läste idag en insändarfråga, besvarad av Johan Tell (som jag länge tyckt verkar vara en klok man) i "Vi i villa", Jag fastnade för hans svar. Ett svar som vidgar vyn från en själv till oss alla. Till att vi faktiskt alla tillsammans ansvarar för att alla på jorden kan få ha det bra. Både de som bor i vårt eget land och de som inte gör det. De som lever nu och de som ännu inte är födda.

Frågan:
Jag funderar på att skaffa ett eget litet vindkraftverk på tomten. Huset är utsatt för mycket blåst. Hur mycket el kan det ge? Kan det någonsin löna sig?

Svaret:
Det beror på hur man räknar. Om du köper el från ett stort bolag vet du inte om elen kommer från miljövänliga vindkraftverk eller miljövidriga kolkraftverk. Den kostar lika mycket. Det är förstås tokigt. Men så är det med många produkter. Vi bryr oss inte om hur de påverkar natur, människor och djur när de tillverkas, används eller slängs. Det finns kaffe som besprutas så att kaffearbetare dör, det finns jordbruk som orsakar algblomningen i Östersjön - men vi tittar bara på priset. Det finns el som bidrar till den globala uppvärmningen som inom detta århundradet kommer att dränka Holland, Maldiverna, Bangladesh med flera länder men vi tycker ändå att vi kan jämföra denna el med elen från ett vindkraftverk. Som jag ser det är det väl bra att börja bygga ditt vindkraftverk. Du blir kanske inte rikare av det men dina barn blir lyckligare av det och dina barnbarn och de som bor i Holland, Maldiverna och Bangladesh.


Tänkvärt. Oavsett om några av uppgifterna i svaret är omdiskuterade och inte helt fastslagna.

Alla har självklart inte råd att alltid, i alla situationer, välja det alternativ som på lång sikt är bäst för miljön. Jag har det iallafall inte. Men alla kan göra något. Om än något litet. Åtminstone ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0