Alla jobb är bra

När jag var ung stekte jag hamburgare. Jag städade och jag bar varor. Jag agerade halv-ordningsvakt och avstyrde bråk mellan kunder, jag "kastade ut" överförfriskade personer. Jag jobbade både dagar och sena nätter - eller kanske man borde kalla det tidiga morgnar? Ibland jobbade jag på ett annat ställe mellan 8-17 för att sedan, samma dag, steka hambburgare från 18 till tidig morgontimma.

Jag hade aldrig jobbet på Frasses som ett ordinarie jobb. Men i många (tio) år fanns jag där. Vissa år både helger, kvällar och lov. Andra år lite sporadiskt när jag ibland kom hem från studieorten och kände att jag behövde få in några extra kronor. Ibland vid sidan av studier, andra tider vid sidan av en annan anställning.

Jobbet på Frasses gav mig mycket. Just då var den stora behållningen pengar. Och kompisar (arbetskamrater) samt roliga upplevelser. Men även på längre sikt har jobbet gett mig mycket. Skinn på näsan. Förmåga att ta olika sorters personer. Självkänslan det gav att även som ung ha ett jobb att gå till, att dra in egna pengar. För att inte tala om alla de vänner och bekanta som jag fortfarande har kvar i mitt liv. Gamla kollegor från Frasses, varav vissa ännu idag räknas till mina närmaste kompisar.

En av de som arbetade tillsamman med mig är Linda, numera journalist på NSD. Det var roligt att se i hennes blogg att även hon har ungefär samma minnesbild av de åren som  jag har.

" Mitt första jobb var på Frasses.
Det var en otrolig erfarenhet och gissa om vi hade roligt.

Jobbet hade alla ingredienser. Mycket folk, mycket kompisar, tidspress. Då och då fick vi avstyra bråk och jaga ut folk från serveringen, andra gånger var det i stort sett bara folk vi kände som kom drällandes och det var lika roligt, många gånger roligare att jobba och tjäna pengar som att själv vara ute på stan.

Speciellt när vi jobbat natt och gick ut och satte oss en stund innan vi började städa och plocka undan.

Småpratet med kvardröjande fyllare, måsarna som flög, älven som stilla flöt vidare mot havet, det makalösa ljuset om sommarkvällarna när solen vände i horisonten...

De stunderna kommer jag alltid att minnas.

Ibland var benen stumma av många,långa timmar på cementgolvet, andra gånger var det så varmt att vi fick kyla av oss i frysen, lådor var tunga och skulle baxas upp högt upp under tak. En del gånger var det så mycket kunder att vi inte hann ta fem minúters paus på ett helt arbetspass...

Den här perioden i livet lärde mig mycket. Jag lärde mig att jag kan allt jag vill."


Även jag kommer alltid att minnas de tidiga sommarmorgnarna utanför Frasses. När alla fyllarna hade gått hem. Några minuters andhämtning ute i morgonluften innan kaoset efter nattens gäster skulle städas upp. Tystnaden som bröts av måsarnas skri och ibland någon ensam bil som drog ett sista varv runt stan. Älven. Solen (minns inte om den brukade gå upp eller ner just då?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0