Bokrea


Jag är uppvuxen med böcker. Egna böcker - nya och ärvda. Och lånade böcker - vi besökte ofta biblioteket. Så länge jag kan minnas har jag alltid läst mycket (förutom sista månaderna då jag snöat in på att lära mig photoshop på kvällarna istället för att läsa).

Jag har en gammal fin "Tomtebobarnen". I pärmen står det att det var en present til mig från mamma och pappa då jag var tre år gammal. Som barn läste jag pappas gamla Fem-böcker. Och nya sådana också. Jag läste Kittyböcker. Katitzi. Robinson Cruse. Och mycket annat.

I tolvårsåldern klev Isfolket in i mitt liv. Där kom dom att stanna länge. Jag har läst de 47 böckerna många varv. Sen blev det en del Dean R Koontz. Och serien om grottbjörnens folk. Agata Christie. Och allt annat jag kom över. Sen en period med mycket Mankell. En del chicklit. Ännu mer deckare. Humor med Paasilinna. Många böcker har det blivit.

Böcker har alltid haft en central placering. När jag var barn fanns de välfyllda bokhyllorna lättillgängliga. Där fanns både skönlitteratur och en hel del faktaböcker som jag älskade att bläddra i. Jag minns särskilt att jag en lång period var oerhört facinerad av svensk historia...och en annan av rymden. Vi brukade gå på bokrea. Jag har alltid gillat bokrean. Jag tror många av faktaböckerna köptes där. Så är det iallafall med de faktaböcker vi nu har i vår hylla. Bokreafynd. Jag brukar försöka köpa några sådana varje år (oftast när det är halva reapriset). Någon med fågelarter, någon om vikingar, en annan om konst, eller om väder, eller rymden. Även om allt numera kan googlas fram vill jag ge mina barn möjligheten att sätta sig med en bok och bläddra fram information.

Det är med sorg jag ser bokrean dö ut. För det är vad den håller på att göra. Iallafall i den form som den funnits.

Men sånt är livet. Tiderna förändras.

Dessa böcker är iallafall mina reafynd för i år. En del till barnen - och två kokböcker. En höjdare är "Sju sorters kakor" som jag tänkt köpa i ca 15 år men inte kommit mig för. En underbar bok att bläddra i och säkerligen även att baka ur. Den andra är "Polisen kommer" - en rolig och lättläst bok som fyraåringen kan läsa helt själv. Kort text på varje sida och bara versaler (det sistnämnda kvittar iofs då hon lika gärna läser små bokstäver numera). Fina är iallafall böckerna i serien (vi har sedan tidigare en om ett badhusbesök som dottern fick av sin mormor och morfar för en tid sedan).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0