Influensa

Om man ska tro på Aftonbladet så är jag nog inte alls förkyld. Istället har jag troligen influensa. I hela mitt liv har jag trott at jag aldrig haft influensa. Men om symptomen och olikheterna med vanlig förkylning är som Aftonbladet säger så har jag nog haft det någon gång. Men det är ju inget man tänkt på desto mer när man exv inte hade barn. Just den här gången är det däremot lite mer betungande att må så här. (Om än jag faktiskt redan mår mycket bättre idag än jag gjorde igår) :)

Förkylning
Huvudvärk: ibland
Muskelvärk: lindrig
Feber: lite ibland
Hosta: ibland
Nysningar: ibland
Rinnande näsa: vanligt
Snor: ofta tjockt, klart eller gulgrönt
Halsont: vanligt
Allmänpåverkan: inte så farlig
Sjukdomsperiod: Förkylningssymptomen avlöser ofta varandra under en veckas tid.

Influensa
Huvudvärk: vanligt
Muskelvärk: ofta svår
Feber: ofta hög i 3-4 dagar
Hosta: vanligtvis svår
Nysningar: ibland
Rinnande näsa: inte så vanligt
Snor: ibland
Halsont: ibland
Allmänpåverkan: ofta mycket stor
Sjukdomsperiod: Influensan slår ofta till ”över en natt” och den sjuke blir inte sällan sängliggandes en vecka. Den drabbade kan känna sig svag flera veckor efteråt.

Jag
Huvudvärk: mycket
Muskelvärk: litegann, periodvis mycket
Feber: troligen
Hosta: extrem hosta
Nysningar: mycket få
Rinnande näsa: nej, eller möjligen lite, lite
Snor: nej
Halsont: till och från
Allmänpåverkan: stor

Det liknar ju influensa rätt mycket mer än förkylning...
Men en sak med min sjukdom liknar inte alls punkterna under influensa:
Sjukdomsperiod: Influensan slår ofta till ”över en natt” och den sjuke blir inte sällan sängliggandes en vecka. Den drabbade kan känna sig svag flera veckor efteråt.

"Sängliggande en vecka". Vilket skämt. :)
Här i huset är man sängliggande på natten. Om man har tur kanske det även går att få till en halvtimme eller två på dagen nu under sjukdomsperioden.

Jag hoppas att inte heller tidningens ord om svaghet i flera veckor  stämmer för mig - för det känner jag inte alls för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0