Svenska grisar

En annan sak som jag läste om i dagens tidning är krisen för de svenska grisbönderna.

"Vid årsskiftet uppdagades det att tyska bönder använt djurfoder som innehåller dioxingift i grisuppfödningen. Ett flertal länder stoppade omedelbart importen av tyskt fläskkött. För att väga upp förlusterna från de stängda marknaderna dumpar den tyska industrin sitt fläsk på den svenska marknaden till rekordlåga priser."

Man skulle ju kunna tro att vetskapen om gift i kött gör att folk väljer bort just det köttet. Men så verkar inte vara fallet.

"Med dioxinfläsket från Tyskland trodde jag läget skulle ändras. Att fler skulle vilja köpa svenskt fläsk och att efterfrågan skulle stiga. Det blev ju tvärtom i stället, säger Långström."

Jag försöker förvisso redan sedan tidigare att välja svenskt kött så ofta det går - och allra helst kött producerat i mitt närområde. Men nu tänker jag försöka lite hårdare. Jag började idag med att köpa färsk s.k. fläskytterfilé - producerad i norrbotten och dessutom billig (69 kr/kg). Imorgon ska jag göra någon sorts grekisk pyttipanna av den. Från samma norbottniske producent fanns det även svål(?) till småfåglar. Så det hamnade en sån förpackningi  kundvagnen också.

Och apropå grisar - vissa är det som bekant synd om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0