Vår helg - och tankar om mat och ätande

Våran lördag var en riktig ätardag och slappardag.

Just nu så har vi annars en period med lite hälsosamt ätande (vi (jag) gör allt i perioder - och gillar att ha det så). :)

Vi äter extramycket fisk, grönsaker, frukt. Jag undviker vitt bröd och godis. Fikar en liten bit istället för flera stora om det bjuds. Mer bulgur och quinoa - potatis blandad med andra rotfrukter i ugnen istället för pommes frites. Lite GI-influerat, men absolut inte GI ändå. Istället mat som jag tycker att man mår bra av, sånt som gör en pigg och glad.

Men lördagen gick inte i detta tecken. Istället åt vi, som jag tidigare skrivit om, våfflor på förmiddagen och tacos på eftermiddagen. På kvällen blev det, förutom de inplanerade godisarna, även chips.

Det var gott. Men jag känner inget sug för att ännu hemfalla åt en period av riktigt osunt ätande (har såna perioder också - och trivs även med det) :)
Idag blir det istället återgång till det lite sundare igen.

Jag tycker detta periodande är det bästa av två världar. Antingen äter man allt utan att tänka, och njuter av det - jag skulle aldrig få för mig att gå runt och ha dåligt samvete för en pizza eller en godisskål, hur stor den än må vara. Eller så äter man sunt vilket även det är en njutning. Sockersuget försvinner. Orken blir större. Och dessutom älskar jag att planera och laga den maten. Men hur bra man än mår av det - och hur god även den maten faktiskt än är - så är det gott att efter en tid ta en period då det helt saknas tankar bakom matintaget.

Så gillar jag att leva - men förstår att andra kanske kan tycka att det är bättre att vara mer "lagom" hela tiden. Det tycker inte jag. Svart eller vitt. Allt eller inget. Alltid. Så funkar jag.

Söndagen (iallafall eftermiddagen) tillbringades på ett sätt som är extremt ovanligt för oss - utan barn.

Maken fick en spa-upplevelse i julklapp av mig och igår lämnade vi alltså barnen till mina föräldrar och vi åkte österut. De två äldsta barnen var dessutom ett par timmar hos en god vän till oss som har jämnåriga barn - stort tack till den familjen! Och stort tack til mina föräldrar!

Vår färd bar iväg till fina Cape East. Vi åt brunch. Vi spa:ade och slappade och vilade. I en tyst miljö. Och sen åt vi en utsökt tvårättersmiddag. Härligt var bara förnamnet.

Hem kom vi lagom till läggandet av barnen och när de hade somnat avrundade vi en väldigt lyckad helg med en kopp te och Solsidan på TV.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0