Forskning

När jag studerade deltog jag i ett forskningsprojekt. Mest för pengarna. Jag minns knappt vad det handlade om men tror det var något med arbetsskador. Jag fick sitta i en speciell stol och röra armarna på olika sätt.

Nyligen såg jag att landstinget söker kvinnor i åldern 30-44 år för ett forskningsprojekt i hopp om att finna ett sätt att förebygga bröstcancer. Jag är i rätt ålder för att delta och känner det som självklart att "ställa upp". Den här gången inte för pengar utan för att återgälda lite av den tacksamhet jag känner för att jag bor i ett land med en så pass fungerande sjukvård/förlossningsvård osv som vi ändå har.

Och för att jag har tre döttrar.

För att det utöver mina döttrar finns många, många andra unga tjejer på jorden.

För att alla dessa tjejer har föräldrar och kanske syskon. De kommer antagligen att skaffa sig partners och barn. Och de kommer att ha vänner, kollegor och bekanta.

För att inga av dessa, än så länge, små flickor eller deras blivande partners, deras ännu ej påtänka små barn, deras föräldrar och andra anhöriga i framtiden ska behöva drabbas så som exv. Linda och hennes familj har drabbats.

De forskningsprojekt som startar idag tar säkerligen åratal av arbete innan de ger resultat och kan tyvärr antagligen aldrig komma att hjälpa Linda (eller för den delen någon annan i min/hennes generation). men kanske den kan hjälpa våra barns generation. Eller åtminstone våra barnbarns.

Tyvärr visade det sig att jag inte kan kan delta i projektet. Detta eftersom jag ammar. Men om någon annan bosatt inom NLL´s område vill hjälpa till så finns annonsen här.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0