Magsjuka

Vi har magsjuka i huset. Snart inne på sjunde dygnet. Alla utom jag har (hittills) drabbats.

Allt blir ett kaos av sådant här. Allt ligger efter. Allt. För det tar tid att ha magsjuka med tre småbarn i familjen. Mycket tid för att sanera. Jag gör allt som kan göras för att undvika smittspridning. Ett digert jobb, men ett medvetet val. Det är oftast värt uppoffringen. Jag följer dessutom alla tips som finns (som jag själv tror det minsta lilla på). Även om de inte är medicinskt säkerställda är de ju värda ett försök, det är ingen större uppoffring.

I alla fall, detta upptar för närvarande vår tid:
- Tvätta händer med tvål och vatten ca 100 ggr per dag + handsprita efteråt.
- Byta handdukar på toaletterna ca 3 ggr per dag.
- Byta sängkläder ganska så ofta (vissa nätter flera gånger pga kräkning).
- Byta örngott varje dag.
- Byta handdukar i sängar varje dag.
- Köra 100 tvättmaskiner om dagen.
- Hänga tvätt.
- Vika tvätt.
- Vädra. Mycket.
- Duscha nedspydda barn.
- Försöka få i barn vätska medelst tesked (inte just nu men tidigare när de två yngsta spydde riktigt ofta)
- Skura toaletter med Javex ett par gånger per dag.
- Torka handtag, kranar osv med Javex ett par gånger per dag.

Och på det så dricker vi ProViva och sväljer vitpepparkorn.

Tyvärr har det trots alla åtgärder inte gått så bra den här gången. Eller för mig har det ju i och för sig det. Än så länge i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Uff, magsjuka är nog den värsta sjukdomen man kan råka ut för.. Värst är det väl att ta hand om sjuka barn om man själv blir dålig. :(

Proviva kan vara för starkt för sjuka magar, vanlig blåbärssoppa är snällare! Även aloe vera-juice är bra. Annars är ju avslagen coca cola (originalet) ett säkert kort (nästan lika bra som vätskeersättning och brukar vara lättare att få i barnen).



Krya på er!

2012-04-16 @ 22:23:00
URL: http://anamcara.blogg.se/
Postat av: Mia

Tackar!



Nu är magsjukan äntligen borta från vårt hus. Vilken pärs det är att drabba :(



Tack för dina tips. Jag har inte provat Aloe Vera-juice, ska testa det nästa gång. :)

2012-04-25 @ 21:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0