Mota bort alla monster som försöker komma upp i barnens sängar

Tyskungen är en av mina absoluta bloggfavoriter - han skriver fruktansvärt bitskt och ironiskt och vidunderligt vackert och gripande. Han skriver på ett sätt som knappast kan lämna någon oberörd.

Åtminstone de gånger då han verkligen "får till det". Det är Tyskungen för mig - en ganska vanlig blogg, som emellanåt (ganska ofta) får till det så bra så att han konkurrerar ut alla andra - med hästlängder.

Tyskungen, eller Klaus som han heter, har nyligen vunnit Blogg-SM och priset var en dator. Den datorn auktionerar han nu ut och hela summan som han får in kommer han att skänka till Barnscancerfonden och Hjärt- och lungfonden.

Alla ni som behöver en dator eller som har pengar över - in och bjud! (Idag är sista dagen) Och läs hans fina text om glädjen över att han har två friska barn och om att alla inte har det lika väl förunnat:

"Och då tänkte jag en stund på alla de familjer som inte har förmånen att natta sina barn hemma i sina egna sängar. Alla de som istället får tillbringa sin tid på svenska sjukhus runt om i landet.

För där bor monstret inte under sängen. Utan det har istället brutalt tilltvingat sig en oönskad plats i den där barnsängen. Och jag känner mig så ofattbart maktlös när jag tänker på hur de omfamnas av det där vedervärdiga och urskiljningslösa monstret. Hur det har gripit tag i dessa små sköra kroppar. Så mina tankar vandrar till alla de som drabbats av den obegripliga drabbning - och ibland fruktlösa kamp - som olika vidriga sjukdomar för med sig.

Jag tänker på alla de som har det så svårt. Och äntligen har jag har chansen att hjälpa till lite. Tillsammans med er."


För er som inte känner till Tyskungen sedan tidigare så bjuder jag på direktlänk till två andra höjdpunkter  i hans blogg:

Under en filt hos min bästa vän
och
En hallonsoda midsommarafton 1980

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0