Husmanskostens återkomst

Det sägs att traditionell husmanskost är på återgång.

Jag vet inte...? I teorin är det säkert så. Långkok och mormors gamla recept passar på något sätt in med övriga "mattrender", såsom närodlat och ekologiskt. Men i praktiken tror jag att det ganska ofta är så att den traditionella husmanskosten (i alla fall den mat som innebär långkok) faller bort på grund av tidsbrist.

Jag måste erkänna att jag själv inte lagar denna typ av mat särskilt ofta. Kalops någon gång ibland, kanske lite palt. Men inte mycket mer.

Men nu ska det bli ändring på det. Under hösten 2008 tänker jag prova mig fram bland de gamla traditionella rätterna. Kåldolmar, dillkött, stek...vi får se vad det blir. Många av de rätter som jag kommer att provlaga har jag inte ätit sedan jag var barn, vissa har jag säkerligen aldrig ens smakat så det blir en spännande mathöst. Kanske hösten blir ett lyft för min hälsa också. För några år sedan rapporterades det nämligen om att inhemsk traditionell husmanskost ofta är det hälsosammaste alternativet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0