Gravidfrågor

Hittade dessa i en annan blogg.


När fick du reda på att du var gravid?
Ungefär så tidigt i graviditeten som det överhuvudtaget är möjligt att veta det

Hur gammal var du?
31, 33 och 35 år (när jag fick veta alltså)

Hur tog din partner det?
Blev glad

Mådde du mycket illa?
Nej. Med alla tre har jag kunnat känna ett litet, men nästan konstant illamående några veckor i början. Men det har bara varit om jag känt efter. Dessutom har jag varit lite mer illamående ibland i början om jag inte hade ätit på några timmar. Men inte heller det har varit i sådan omfattning att det varit jobbigt på något sätt.

Hade du mycket halsbränna?
Nej, ingen alls

Var du känslig?
Ja det kan man kanske säga. Men det har inte varit knutet just till graviditerna tycker jag. Utan snarare varit något som kom med första graviditeten och sedan stannat. (I och för sig kanske det beror på ständig hormonpåverkan sedan dess? Sedan jag blev gravid första gången är det få månader som jag inte antingen ammat eller varit gravid.)


När kände du bebisens första sparkar?

Har dålig koll på sånt. Men kanske kring vecka 15. Något senare med någon och kanske något tidigare med någon

Var du ofta orolig?
Inte orolig direkt. Eller ibland. Men mer beroende av kontroll. Så länge jag varit påläst och känt att jag vet vad som händer och varför samt dessutom haft i mina ögon bra underlag för att fatta beslut kring kostfrågor osv så har oron inte varit så stor.

Sparkade bebisen mycket?
Ja alla tre har sparkat rätt mycket. Speciellt första hickade dessutom ofta.

När började du läcka bröstmjölk?
Aldrig vad jag märkt (förrän direkt efter barnen kommit ut då, om man nu kallar det läcka förstås)

Fick du bristningar?
Nej

Blödde du någon gång?
Nej

Hur många Ultraljud gjorde du?
Mer än ett per barn (kontrollfreak)

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Det var inget jag tänkte på innan. Inte med något av barnen. Däremot tänker jag denna gång en del på att jag väldigt ogärna vill föda i bilen, dvs jag vill hinna fram till förlossningssjukhuset.

Hur började din förlossning?
Första med värkar. Andra var en igångsättning pga misstänkt vattenavgång (som sen inte var vattenavgång).

Hur många timmar tog din förlossningen?
Första barnet kom efter 1,5 timme på förlossningsavdelningen (men föregicks av några timmars värkar hemma). Andra kom ca 2-2,5 timmar efter det att värkarna hade börjat.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt

Hur mycket var du öppen när du kom in?
Vet inte riktigt

Dragen med sugklocka?
Nej

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Första tog väl ca 10 minuter om jag minns rätt. Andra tog ca 5 minuter.

Blev det komplikationer?
Nej

Vad tyckte du var jobbigast?
Att det gjorde ont. Vilket jag i och för sig hann glömma innan andra barnet kom. Men under den förlossningen vaknade minnet att "just det ja - det är ju så här ont det gör". Nu har jag glömt igen och det känns som att "inte är det så farligt alls" och jag kan för mitt liv inte få fram någon minnesbild av att det skulle vara särskilt smärtsamt. Men jag vet ju att minnet lurade mig förra gången...

Var du rädd för något?
Nej inte direkt. Eller att hjärtljuden skulle gå ner för mycket.

Skrek du?
Ja

Hur många var inne i förlossningsrummet?
3-5 personer (inkl jag och maken)

Fick du sy?
Ja lite

Vilken vecka födde du i?
Första kom i vecka 39 och andra i vecka 38

Vad var vikt och längd på bebisen?
Båda vägde strax över 3 kg och var runt 50 cm långa. Med lite variation åt olika håll.

Ammar du?
Nej inte nu. Första barnet ammade i ca 17 månader. Andra i ca 12 månader.

Vad tyckte du om förlossningen?
Så länge jag är garanterad att få föda på ett sjukhus och inte i en bil så gör jag det gärna många gånger till.

När kommer nästa barn?
I maj


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0