Joel Kinnaman som polis

I höstas fastnade jag rejält för filmerna om Johan Falk. Jag gillar ofta svenska polisfilmer men de här har något extra tycker jag. De är i och för sig mer actionbetonade än exv Wallander och Beck men är trots det avsevärt bättre än dem (jag brukar inte vara så förjust i renodlade actionfilmer). En av de saker som lyfter Falk-filmerna så mycket är alla de moraliska, etiska och jurdiska aspekterna på polisens arbetssätt och de personer som involveras i det. Att Joel Kinnaman, som spelar Frank Wagner, dessutom gör sin roll i helt fantastiskt gör ju inte saken sämre (och kompenserar att vissa andra roller inte spelas fullt så bra). Ännu mer intressant blir det av att Frank Wagner är baserad på ett riktigt människoöde (böckena som är skrivna om honom - och om "härvan" runt omkring måste jag snarast inhandla).

Här om dagen såg vi en annan film med Joel Kinnaman - en film där han spelar polis. Även i denna gör han sin rollfigur på ett fantastiskt sätt (liksom även den kvinnliga huvudrollsinnehavaren gör). Att en av huvudpersonerna är polis behöver ju dock inte betyda att filmen är en polisfilm - och det är den na filmen inte. Den är istället ett romatiskt drama baserat på en självbiofrafisk roman av Lotta Thell. Filmen är stark, romantisk och gripande (om än lite överdriven ibland). Jag rekommenderar verkligen  "I skuggan av värmen", som den heter.

Och om det nu finns någon som missat Johan Falk (och Frank Wagner - som ju är den som gör filmerna) så går de just nu på TV varje söndagskväll. Nu på söndag är det dags för film nummer två så den som tänkt följa men inte har sett ettan bör hyra den först tycker jag. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0