Föreningen för den Beridna Högvakten

I ungefär 20 års tid har jag tänkt bli medlem i Föreningen för den Beridna Högvakten. Det krävdes dock ett kronprinsessbröllop för att jag skulle göra slag i saken. Nu är jag medlem och idag fick jag hem min första medlemstidning och ett diplom.

Jag är glad att jag äntligen stödjer denna fina tradition (om än mitt bidrag är väldigt litet). Sedan många år tillbaka är det en förutsättning för verksamhetens fortlevnad att de får in ideella medel. Jag har alltid älskat att se högvakten och den ges ju en extra "glans" när hästar finns med. När jag var barn såg vi ofta vaktavbytena vid slottet på semesterresor till Stockholm. Att se denna fina tradition har jag sedan fortsatt med i alla år. På partyresor med kompisar under de sena tonåren har även slott och högvakt beskådats. Detsamma på "parresor" utan barn,  som jag gjort som vuxen.  Och nu när resorna är mer av familjekaraktär igen (fast med mig som förälder) så kommer jag att fortsätta besöka slottet vid tiden för vaktavbyten. För att inte tala om "Livrustkammaren" - min absoluta semesterfavorit. Ett museum som jag antagligen har besökt 20-30 gånger under de senaste 25-30 åren och som jag nog gillade till och med mer än Gröna Lund och Skansen när jag var barn.

Jag gillar dessutom monarkin och smälter lite extra för dessa (kanske lite klychiga och överdrivna) rader som står att läsa i den medlemstidning som jag fått hem:

"Kungen behöver dig

Statsbesök är den förnämsta kontakten mellan två länder. Då möts ländernas statschefer för att knyta närmare kontakter. Det är regeringen som bestämmer vilka länder som ska komma ifråga för statsbesök i samråd med Kungen. Det brukar bli ett par sådana statsbesök per år till Sverige och minst lika många till annat land.

Syftet med statsbesök är bland annat att sprida bättre kännedom om varandras kultur och att öppna dörrar för näringslivet. Vid varje statsbesök åtföljs därför statschefen av en delegation av företrädare för olika intressen. Statsbesök är alltså i högsta grad en officiell händelse som beslutas och bekostas av statsledningen och det ligger i båda ländernas intresse att besöket blir uppmärksammat. När en främmande statschef besöker vårt land i statsbesök tas han/hon därför emot med pompa och ståt. Det inleds alltid med kortege genom Stockholm fram till Kungliga slottet. Det skulle inte bli mycket till pompa och ståt om inte Beridna Högvakten fanns.

Det är bland annat därför Ditt medlemskap i vår förening är så viktigt. Du hjälper Kungen att representera Sverige. Ditt medlemsskap hjälper Sveriges statschef att genomföra en viktig statsceremoni. Utan den ideella föreningen och stiftelsen Beridna Högvakten skulle ett statsbesök till vårt land bli utan ett högtidligt och uppskattat inslag.

Det finns därför anledning att med tacksamhet tänka på dem som en gång för 25 år sedan tog initiativet till vår förening. När försvaret inte längre hade behov av hästar och ridande soldater i samma utsträckning som tidigare tog ideella krafter vid. På så sätt har et uppskattat inslag i stadsbilden och genomförande av statsceremonier kunnat bevaras. Föreningen Beridna Högvakten gör en stor insats i vården och värnet av en del av vårt kulturarv.

Det är naturligt att en statsceremoni utspelar sig i landets huvudstad, men det är för hela nationens räkning det sker. Beridna Högvakten är en lika stor angelägenhet för mig som värmlänning som för den infödde stockholmaren. Jag är därför glad att konstatera att vår förening har medlemmar runt om i hela landet. Vi behöver bli ännu fler för att klara av att fortsätta hjälpa Kungen att representera Sverige och genomföra värdiga statsceremonier till häst".


Den som vill bli medlem i föreningen kan göra det på deras hemsida. (Eller om ni känner mig så säg bara till så värvar jag er och får chans att vinna en hästsko från kronprinsessans bröllop - vilket för övrigt även alla nya medlemmar har chans till).

Medlemmar har fri entre till hovstallet och dessutom rabatter hos olika företag såsom bland annat If och Phonehouse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0