Kurslitteratur

 

Utöver litteraturen som finns för lärandet så är det ju alltid trevligt att ta med sig någon skönlitterär upplevelse när man åker på kurs.



Denna gången gick jag till min bokkunnige vän L för att låna en bok. Hon har ungefär allt och vet dessutom vad jag gillar så det kan inte bli annat än bra. Hem gick jag med en bok som jag är övertygad om att jag skulle älska om jag läste den, Jodi Picoults "Skulden".



Tyvärr har jag inte läst den. Eller jag har börjat, men efter några sidor kom detta:



"Lättad sjönk hon tillbaka på armbågarna - och då började det nyfödda barnet skrika.

Hon tog upp det i famnen. Samtidigt sparkade hon omkring i höet för att försöka dölja blodet under ett rent lager. Barnets mun öppnads och stängdes, sökte mot nattlinnet. Hon visste vad barnet ville. Vad det behövde. Men hon kunde inte. Då skulle det bli verkligt.

I stället gav hon barnet ett lillfinger. Hon lät de små starka käkarna suga medan hon gjorde som hon hade fått lära sig att göra i svåra stunder. Det hade hon gjort i flera månader nu. "Herre", bad hon, "ta bort det"."



Till saken hör att det dessutom framgår av baksidestexten att ett dött spädbarn hittas gömt i hö.



Jag kan läsa om att spädbarn dör. Men just detta med det alldeles nyfödda, oförstörda, ovetande barnet som på instinkt söker mat. Och får ett finger. (Och sen helt uppenbart dör eller dödas). Det är så hemskt tycker jag. Små nyfödda barn ska ju få mat och närhet. De är ju födda till det.Och har ingen som helst möjlighet att skaffa något av detta på egen hand. De är helt bderoende av en välvilligt inställd omgivning. Och tanken på att det föds små barn vars läppar får söka mat utan framgång är ganska hemsk. För det är ju inget som bara sker i skönlitteraturens värld...



Boken är ännu oläst. Jag har inte kunnat fortsätta ännu. Skas dock göra det men behöver några dagar på mig att smälta den grymma inledningen först.

 

(Bilden föreställer en nyfödd liten A)

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0