Apropå melodifestivalen

Mina tankar om gårdagens genrep.

Det var roligt att vara där. Musik blir ju oftast lite bättre live än på TV. Scenen var stor och påkostad. Publiken var tyvärr gles.

Och låtarna:

1. Dilba "Try again"

Jag har aldrig gillat Dilba. Hennes låt är dock bra för att vara henne. Men jag varken tror eller hoppas att den blir än av de två låtarna som går direkt till Globen. Den känns som en helt ok danslåt, men den gör sig inte  riktigt i melodifestivalsammanhang. Kanske en andra chansen-plats? Fast jag tror inte den ens kommer att nå upp till det...

2. Swingfly "Me & My drum"

En musikstil som jag egentligen inte alls gillar. Men låten kändes ändå rätt ok. Den är glad och har lite fart. Livade upp tillställningen. Andra chansen kanske?

3. Jenny Silver "Something in your eyes"

En fartfylld låt med en refräng som fastnar. Musik som man blir glad av. Det låter iofs som ABBA, men vad gör det?. Jenny Silver är snygg och har en en klänning som det gnistrar om. Jag gillar låten och uppträdandet och jag tror fler än mig känner detsamma. Globen direkt tror jag - annars åtminstone andra chansen.

4. Jonas Matsson "On my own"

Ganska trist tycker jag. Minns knappt något av uppträdandet, annat än att det var ganska blekt och grått och tråkigt. Jag tror inte den går vidare.

5. Le kid "Oh my god"

Färgstarkt. Snygga klänningar och fina frisyrer. En trallvänlig låt. Andra chansen kanske?               

6. Rasmus Viberg "Social butterfly"

Han ser ut som Karlsson på taket. Men låten var överraskande bra. En sån som fastnar på något sätt. Men jag tror inte det räcker hela vägen. Kanske andra chansen...eller också inget alls.

7. Pernilla Andersson "Desperados"

En bra låt - om än inte riktigt min favorit-typ av musik (en musikstil som jag bara gillar ibland). Charmig artist. Säkerligen blir det här en av de låtar som får ett liv även utanför melodifestivalkonceptet. Hur det går idag? Gissar väl på andra chansen igen - med viss chans på direktplats i Globen (Det blir många "andra chansen" här bland mina gissningar) :)

8. Danny "In the club"

Jag har aldrig gillat Danny. Kan inte heller påstå att jag tyckte den här låten var så särskilt jättespeciell heller. Inte dålig, men inte heller något som utmärker sig som riktigt bra. En ok låt. Inte trist som 4:an iallafall. Antar att den går raka vägen till Globen.


Det blir spännande att se hur det går ikväll. Och vad jag tycker om låtarna efter att ha sett dom på TV. Gissar att att jag kommer att ändra mig en del - det brukar ju bli så när man hör en låt för andra gången (och ibland när man hör den i ett annat "koncept").

Och Eurovision då? Kommer Sveriges bidrag till årets Eurovision song contest från dagens deltävling?
Nej det tror jag inte. Startfältet ikväll är ganska bra. Ganska jämnbra. Men det saknas en sån där riktigt, riktigt bra låt som man hoppas på till Eurovison.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0