Världens bästa kokbok


Vanligen gillar jag kokböcker med vackra fotografier. Med recept innehållande många ingredienser. Gärna  ingredienser som är nya för mig. Men det finns en kokbok som faktiskt klår alla sådana böcker - Vi bakar och lagar mat.

När jag var barn hade vi boken Vi bakar på den tiden fanns det en bok för bakning och dessutom en separat för matlagning tror jag). Jag använde boken rätt mycket och gillade den redan då. Efter att jag sett att boken finns till salu även idag - och att recepten är lika bra som de var förr (det är samma recept) så har jag tänkt att jag vill ha den till våra barn.

Och nu har de den. Deras mormor och morfar hade köpt den åt dem i julklapp.

Redan dagen efter julafton kom den till användning då L och E (under ledning av L) bakade både grahamsbröd och muffins. Och idag har det bakats igen. Vita gubbar. Dekorerade med karamellfärg.

Barnen tycker det är så kul. Och är så stolta över resultatet. Och kan göra det nästan helt själv. Vi ställer fram ingredienserna och rätt mått (exv decilitermått och matskedsmått eller vad det nu behövs till just det som de ska baka). Sen gör de allt själva. Eller de och de, det är ju L som fixar det mesta. Iallafall när det gäller att mäta upp ingredienser och sånt. Och ska det smältas smör gör självklart någon av oss vuxna det.

Boken rekommenderas varmt till alla barnfamiljer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0