Dop

Igår hade vi dop för lilla E. Tiden går så fort och hon är redan över 5 månader gammal. Vemodigt att tiden går fort och hon snart inte ens är en bebis... Samtidigt så roligt att se henne utvecklas och bli en person.

En nackdel med "juldop" är att det är lite stressande att förbereda dop (göra smörgåstårtor, dopprogram osv osv) samtidigt som det snart är julafton. Men fördelarna överväger - jag vill ha fler juldop. Det är så mysigt. Jag tycker i och för sig att det alltid är vackert i kyrkan (även om jag väldigt sällan är där och beskådar det vackra), men just vid jul är där "extrafint". Helt otroligt egentligen att man gratis kan få vara i en sån underbar lokal, få gratis musiker osv. En lika vacker lokal på "öppna marknaden" kostar nog några kronor - och det gör det nog även att hyra in någon som spelar orgel. (Sen kan det ju vara så för många att man väljer annan lokal hellre ändå - till exempel för att man inte vill ha ett kristet dop. Det är säkert inte så vanligt att man döper i kyrkan enbart av skälet att det är gratis - men det är ändå ganska häftigt att få "låna" en så fin lokal tycker jag). 

En fördel med juldop är att man kan ha lite "julig" musik. Som en av psalmerna hade vi "Nu tändas tusen juleljus", kul att kunna ha något som "alla" kan (och som man dessutom gillar). Den andra psalmen som vi valde är en jag hörde för första gången när en kompis döpte sin dotter för två år sedan. "Dansa med änglarna" heter den och jag älskar låtens text.

Vi hade även en solist som sjöng dessa två låtar - helt otroligt vackert.



"Juldop" kan varmt rekommenderas. :)

Kommentarer
Postat av: Angelica

Tackar.. Jo visst är det mysigt att vara gravid.. Men som sagt tungt mellan varven.

Ja tiden går fort med de små liven..



Ha en bra dag

2008-12-22 @ 13:06:36
URL: http://guldkragens.blogg.se/
Postat av: Tvåbarnsmammman

Jag älskar Carolas röst. Det vore häftigt att ha henne som sångerska på nästa barns dop.

2008-12-22 @ 19:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0