Att tänka till lite

Jag tycker det är viktigt att ibland tänka till lite på hur man lever, vilka val man gör i livet.

Ett exempel är maten. De senaste dagarna har det varit en del rubriker om den så kallade "bluffmaten". Fullkornsbröd fullt av tillsatser, fiskpinnar med 50% fisk...

Det är ganska äckligt. Jag vill inte äta sån mat. Jag vill ha kunskap så jag kan välja bra mat. Även om jag redan nu väljer fisk före fiskpinnar, gör egna blandningar av olika slag  hellre än pulverbaserade och föröker välja kravodlat/närproduderat när jag kan, så känns det som att jag har alldeles för lite kunskap. Alla tillsatser är ju inte skadliga - men jag vet nästan ingenting om vilka som är det eller inte. Jag vill dessutom ha tid att laga bra mat (just nu har jag ju det, men så här ser ju livet inte ut för evigt). Dessutom vill jag ha pengar. Jag vill ha råd att skippa korven till förmån för köttet, äta mer fisk, mer kravodlat och mer närproducerat. Jag vill även ha möjlighet (kunskap och pengar) att välja att köpa sånt som inte andra måste lida för att jag ska få. Jag vill inte att någon ska tvingas hantera gifter på ett skadligt sätt på nåt bananplantage, slipa sten och förstöra lungorna, eller arbeta redan som barn, bara för att jag ska ha prylar. Jag vill inte heller att fiskar skall utrotas och regnskogar försvinna på grund av de val jag gör. Men allt detta är svårt, svårt att veta vad som är "rätt" och svårt att välja på vissa sätt när ekonomin inte tillåter det.

En sak jag i allafall tänker börja med är att läsa Mats-Eric Nilssons båda böcker. Jag har bläddrat lite i den ena tidigare, och den verkar väldigt bra. Sen tyder ju denna artikel i Aftonbladet på att det inte behöver vara så dyrt att välja "bra" mat...  Det tycker jag mig dessutom själv ha märkt - ofta kostar faktiskt det "vanliga" alternativet lika mycket som det kravodlade. Några kronor extra är det ju hur som helst värt. Matlagning är ju desutom trots allt en av mina favoritsysselsättningar så lite kan det ju få kosta.

En person som verkar leva "klokt" är kvinnan som har denna blogg. Genom att prioritera och göra medvetna val lyckas hennes familj leva på ett "miljöm ässigthållbart" sätt. Hon skriver:
"Utöver att vi äter ekologiskt har vi egna miljömål som vi hela tiden försöker leva efter, vi lägger till nya i takt med att de gamla uppfylls. Även det hjälper till att hålla koll på pengar, för att knyta åter till att det är dyrt. Vi skrotar ofta ut saker hemma, tvättmedel, rengöringsmedel, hårvårdsprodukter, plastpåsar, gladpack. Vi har bara en bil, liten med snål bränsleförbrukning, vi flyger inte utomlands varje år. Vi köper aldrig olivolja endast svensk rapsolja, finns i fantastiska smaker och kvalitéer. Vi äter vegetariskt en gång i veckan. Vi handlar och äter efter säsong. Vi har en giftfri trädgård. Grön el och fjärrvärme."
 
Väldigt mycket av detta är så klokt. Handla och äta efter säsong till exempel - det borde ju vara en självklarhet. Inte flyga utomlands så ofta. Giftfri trädgård.

Nu ska jag i allafall införskaffa Mats-Eric Nilssons böcker så får vi se vart det leder. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0