Jodi Picoult - Allt för min syster

Mitt senaste besök på biblioteket resulterade bland annat i "Allt för min syster", skriven av Jodi Picoult.  Boken handlar om familjen Fitzgerald. Om Anna som är tretton år och har fått nog. Hon är en så kallad desigber baby, resultatet av ett ägg som noga utvalts för att genetiskt matcha Kate, storasystern som lider av leukemi. I hela sitt liv har Anna tåligt ställt upp för sin sjuka syster. Nu uppsöker hon en advokat för att få rätten att bestämma över sin egen kropp. Stämningen gör att hon hamnar på kollisionskurs med den familj hon älskar. Samtidigt blir Kate allt sämre: om inte Anna donerar sin egen njure till henne kommer hon att dö. Är det ett beslut en trettonåring själv kan fatta och ta konsekvenserna av?

I början tyckte jag att bokens upplägg var lite förvirrande eftersom kapitlena handlar om flera olika personer och dessutom är skrivna i jag-form. Men detta var inget som störde särskilt mycket, boken är lätt att fastna i. Den är spännande och skriven på ett lättfattligt sätt. Ämnet den behandlar är allvarligt och boken är väldigt gripande. Den väcker många tankar och funderingar.

Jag tycker att boken är väldigt läsvärd. Den är svår att lägga ifrån sig, det blev några sena kvällar för mig tack vara den...

Kommentarer
Postat av: Lotta

Den här har jag ännu inte läst men jag har läst flera andra av Jodi Picoult, hon är en favorit. Just nu läser jag "Den tionde kretsen" som handlar om en tonårsflicka som blir våldtagen. Superbra än så länge!

2008-10-13 @ 10:26:25
URL: http://hyllan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0