Hösten - förändringens tid


För mig, liksom säkert för många andra, har hösten ofta inneburit någon form av "omstart" eller start på något helt nytt. Det största var väl den hösten man började ettan. På den tiden fanns ingen sexårsverksamhet så det var verkligen nytt första skoldagen. Under åren har ju sedan nästan varje höst varit något av en nystart på ett eller annat sätt. Man återvänder från sommarlov eller semester till vardagen. Ofta med stora planer på hur ordentligt man ska anteckna på föreläsningarna från och med nu. Eller kanske hur man ska börja nyttja träningskortet som ligger längst in i någon mörk vrå i plånboken och som dittills kommit till användning en gång - och det var i samband med att kortet köptes.

Även efter den första skolstarten har känslan av nåot nytt varit större vissa höstar än andra. Jag tänker då på när man började på högstadiet, gymnasiet och universitetet. Just denna höst sker däremot inget nytt för mig, jag återvänder inte ens till ett arbete från en semester. Känslan av att vilja påbörja något finns där ändå. Det jag skulle vilja göra är ganska enkelt egentligen och inte särskilt tidskrävande. Jag skulle vilja börja äta lite nyttigare mat. Med nyttig menar jag inte nödvändigtvis fettsnål, det är inte någon bantning jag är ute efter. Gravidkilona försvinner förr eller senare ändå. Med nyttig menar jag istället sån mat som jag mår bra av att äta men som av någon anledning utgör en för liten del av min kost just nu. Mer grönsaker och frukt, mindre kött, mer fisk, minska på den stekta maten, minska på användandet av mejeriprodukter i såser och dylikt, mer kravodlat, mer hembakat bröd, hemgjord müsli och dylikt och minska på godiset. Jag vet inte om just allt detta egentligen är sånt som utmärker nyttig mat - men det är sånt som jag mår bra av, kroppsligt och själsligt. :)

Så nu ska jag se om jag kan lyckas hitta lite fler recept som stämmer in på detta och sen äta lite större andel "hälsosam" mat. (Någon radikal ändring till enbart sådant är inte aktuell, en del av det själsliga välmåendet är för mig beroende av att "unna mig" exv. godis om jag nu är riktigt sugen på det).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0