Svårt att bli av med eksemen

Nu är det ca en vecka sedan vi sist smorde kortison på E´s kinder. Det har gått två dagar med totalt mjölkfri diet (och några fler dagar med mjölkfri gröt).

Hittills känns det inte helt bra. Efter det att vi bytte till mjölkfri gröt tyckte jag att eksemen förbättrades lite. Men nu (främst idag) känns det som att det förvärrats rätt mycket igen. Händerna är ganska oförändrade - de ser ut som de gjort sedan vi trappade ner på kortisonet (dem ska vi ju dessutom även fortsättningsvis smörja med Elocon en gång per vecka eftersom de inte ser så bra ut). Kinderna däremot var ju så pass fina i måndags att läkaren tyckte vi skulle prova kortisonfritt (och samtidigt testa mjölkfritt) - nu är de långt ifrån så fina. Igår morse fanns det en del "knottror" på dem - men de gick nästan bort under dagen då jag smorde med mjukgörande rätt många gånger. Idag har de komit tillbaka - och bara blivit värre under dagen trots att jag smort mycket. Det känns inte roligt alls. Dessutom upplever jag att hon återigen störs lite av eksemet, främst vid insomning.

Vad gör man om det blir så som det börjar verka som att det ska bli? Om eksemet kommer tillbaka direkt man slutar med Elocon. Ska man då fortsätta med Elocon i ansiktet på en liten bebis hur länge som helst? Det känns ju absolut inte bra. Eller finns det kanske något annat som är värt att testa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0