Sjörövar-Fabbe

L sjunger mycket. Och nu har hon fått sällskap av E.
En av de låtar som L ofta brukar sjunga är "Sjörövar-Fabbe" (från Pippi) och nu har den även blivit E´s paradnummer.

"Kakakaka Papapa Kakaka Dadada" sjunger hon högljutt för att sedan sänka rösten något när hon sjunger "ojojojojojoj". Första gången jag hörde henne sjunga just detta förstod jag faktiskt inte att de var Sjörövar-Fabbe. Men efter att ha hört henne sjunga den till musik - och även ha hört henne sjunga andra låtar - så har jag nu lärt mig särskilja just Sjörövar-Fabbe. För det är ganska tydligt när hon sjunger just den. Ingen annan låt är än så länge i närheten av att vara lika tydlig. Så "Sjörövar-Fabbe" får  bli den låt som får stoltsera med att vara E´s allra första sång.

Sjörövar-Fabbe:

Sjörövar-Fabbe, farfars far,
är minsann en sjusärdeles karl,
kring alla hav han far och far,
tjohej hadelittan lej.
Sjörövaryrket passar´n bra;
"De är bara att röva och ta,
och de", sa Fabbe, "gillar ja",
tjohej hadelittan lej.

Men då...
vad står på?
Fabbe blir plötsligt blek och grå!
Oj då!
Vad står på,
oj oj oj oj oj oj oj!
(Oj oj oj oj oj oj oj!)
Sjörövar-Fabbe, farfars far,
är minsann en sjusärdeles karl,
men han är sjösjuk alla da´r,
tjohej hadelittan lej.

Stormen ryter och åskan går,
havet brusar och seglena slår,
ner i kajutan Fabbe går,
tjohej hadelittan lej.
Kräks och svär och mår inte bra.
"Bättre väder det vill jag nog ha,
annars", sa Fabbe, "slutar jag",
tjohej hadelittan lej.

Men då...
vad står på?
Fabbe blir plötsligt blek och grå!
Oj då!
Vad står på,
oj oj oj oj oj oj oj!
"D´ä nåt ingen mänska förstår,
varför alltid så illa jag mår,
bara båten guppar och går,
tjohej hadelittan lej."

Sjörövar-Fabbe, farfars far,
är minsann en sjusärdeles karl,
men han är sjösjuk alla da´r,
tjohej hadelittan lej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0