Om att veta vad man äter

Jag tycker det är roligt om barnen kan få se hur mat "blir till" - att mat inte är något som bara av sig själv finns inplastat och fint upplagt på butikshyllor. Om jag hade tid skulle jag ha ett land på gården och odla lite potatis, morötter och annat. Nu finns inte den tiden. Därför har vi istället valt att ha en del bärbuskar och rabarber på gården. Dessutom har vi planterat några smultronplantor under ett träd. Allt detta sköter sig nästan själv men är ändå roligt för barnen (och inte minst mig). L gör redan dagliga turer för att undersöka om de små gröna bären börjat få någon röd nyans ännu. De har de inte. Men det verkar iallfall som att det blir rätt mycket bär i år.

Utöver bären hos oss har barnen dessutom stor tillgång till grönsaker, frukter och bär hos sin mormor och morfar. Sedan L föddes har de hunnit anlägga jordgubbsland, äppelträd, olika bärbuskar samt drivbänkar för morötter, sallad och liknande. Väldigt uppskattat av L. Förra året dök det upp ett endaste äpple på deras träd - det fick L egenhändigt plocka från kvisten och sedan provsmaka.

Den dag barnen blir större och jag får mer tid över (vilket gärna kan få dröja) vill jag också börja odla mer saker i trädgården. Kanske skaffa ett växthus. Det vore roligt. Speciellt om jag dessutom någon gång i framtiden får barnbarn som kan få vara med och uppleva natur, se växterna växa, provsmaka direkt från buskar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0