Tydlig försämring

Nu imorse kunde man se en tydlig försämring av E´s kinder. De var rödaktiga och knottriga.

Om det beror på nedtrappningen av kortisonet eller kanske något annat är ju svårt att säga... Positivt är iallafall att det redan ser bättre ut.

Igår var vi på en längre biltur då E tyvärr blev lite väl varm och en sån sak kan ju verka försämrande på eksem. Att det dessutom blev en del hastiga temperaturväxlingar då det var riktigt kyligt ute gör ju inte saken bättre. Igår var vi dessutom hos en familj som har katter. Det är i och för sig väldigt ovanligt att djur förvärrar denna typ av eksem - men för vissa kan det vara så. (Däremot är det ju så att eksemdrabbade barn tyvärr har en procentuellt högre risk än andra barn för att senare bli pälsdjursallergiker.) En annan sak är att hon åt fisk igår (vilket i och för sig ätits andra dagar förut också) och fisk är ju ett av de livsmedel som för endel kan vara förvärrande.

Nåja. Det är som sagt omöjligt att veta vad försämringen berodde på. Kanske den inte berodde på något särskilt alls. Vi får helt enkelt se om det fortsätter försämras. Eller vad som händer nästa gång vi till exempel träffar katter. Eller äter fisk.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Du är utmanad: http://asaleh.blogg.se/2009/march/utmaning.html

2009-03-14 @ 10:26:45
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej, jag gogglade in hit och säger att min son har samma symptom men att hans kinder är mer såriga och skadade än din dotters. Såg att du skrev att du inte ger henne något mjölk, vad använder du då för mjölk? eller något liknande. vi ger både välling och modermjölksersättning.

2012-03-07 @ 19:33:19
Postat av: M

Hej



Min dotters var oxå mer såriga periodvis (numera är allt borta sedan länge som tur är).



När hennes problem uppstod var hon jätteliten och jag helammade då. Så då uteslöt jag mjölk för hennes del genom att själv utesluta mjölk i min egen kost. Det gick bra men det gällde att ha stenkoll på vad man satte i sig. :)



Sen när hon skulle börja med smakportioner så var det ju pureer och sånt, och så gröt. Enago har en mjölkfri gröt som verkar smaka bra, även andra märken finns. Jag har inte gett någon välling eller modersmjölksersättning (men det beror inte direkt på allergin i första hand utan att vi kört med amning och sen gröt till alla våra barn, jag tror det finns bra mjölkfria vällingar och modersmjölkersättning oxå?) Lycka till och hoppas ni får bukt med såren fort, vet hur jobbigt det är :(

2012-03-07 @ 20:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0