Röda prickar och falska maränger

För första gången på väldigt länge har E nu små ilsket röda prickar i sitt ansikte. De dök upp under natten och finns både på kinden och hakan.

Min första tanke var att hon kanske är överkänslig mot ägg - hon fick nämligen smaka en halv marämg igår för första gånger och sådana inehåller ju mestadels ägg och socker. Trodde jag iallafall.

När jag nu gick och läste innehållsförteckning så visar det sig att marängerna inte alls innehåller ägg - de är istället gjorda av:

Socker, skummjölkspulver, förtjockningsmedel, E 466 och E 412

Maränger helt utan ägg alltså. När jag läste på påsen började jag minnas att jag faktiskt läst om detta "marängfusk" någonstans (kanske i Mats-Eric Nilssons eminenta böcker) - ganska nyligen dessutom. Men det har glömts bort.

Nåja. Nu kan man ju ta detta "marängtest" som en liten bekräftelse på att E faktiskt bör undvika mjölk ett tag till. Vi har ju funderat en del på om det verkligen är mjölken eller helt andra saker som ligger bakom det hela...

Och framöver blir det nog hemgjorda maränger de få gånger vi äter sådana i detta hus.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, receptet på marängerna låter ju inte något vidare gott precis.



Hoppas att de röda prickarna försvinner snart.

2009-05-29 @ 20:16:47
URL: http://asaleh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0