Kloka ord

En av de bloggar jag följer är Lina Norberg Juusos. Ofta är hon väldigt klok. Speciellt när hon tycker som jag då förstås. :)

Som idag när hon skriver om biologi och kön:

"När jag just hade fått mitt första barn och intervjuade en känd författare sa hon så självklart att det var skillnad på flickor och pojkar - hennes söner lekte vilda lekar, hennes dotter ville städa.

Jag blev jätteprovocerad av det uttalandet och tänkte att Bah, det där är ju en social konstruktion. 

Nu har jag blivit biologisthagga istället och harklar åt studenter som läser förskoleutbildningen och hävdar att kön är en social konstuktion.

Nepp, säger jag. Inte enbart. 

Kom igen! Kolla på oss. Vi ser olika ut. Det spelar roll att jag har en livmoder istället för snopp. 

Testosteron spelar roll, östrogen spelar roll, det spelar roll att jag har burit en baby i min mage. 

För mig har feminism blivit att vi ska ha lika rättigheter och möjligheter - trots olikheter mellan könen.

Jämställdhet är också att få vara som man är, att man inte blir låst i en könsroll, utan få vara som man vill. 

Men feminism för mig är också att inte nervärdera det som är klassats som kvinnligt - små flickor ska få ha sina rosa klänningar i fred och en kvinna behöver inte slå näven i bordet.

Hon ska lyssnas till i alla fall.

Dessutom är jag emot att tvångsdela föräldraledigheten, det ska föräldrarna få bestämma själva och det är jätteviktigt att kvinnan och babyn får knyta kontakt och amma ifred utan stress från samhället."


Även för mig ändrades många av dessa ståndpunkter i och med att jag fick barn - före det skulle jag nog faktiskt ha fnyst lite om ett blogginlägg som det ovan citerade. Speciellt åt det där med att vara mot delad föräldraledighet... 
Det är tur att man kan ändra sig :)


Kommentarer
Postat av: Åsa

Sedan vi fick ett barn av varje kön så har skillnaderna blivit tydliga. I varje fall med tanke på sk manliga intressen. Utav någon konstig anledning har Gabriel blivit alldeles tokig i traktorer, lastbilar, flygplan och andra typer av fordon. Det är inget vi uppmuntrat från början. Ingen utav oss har sådana intressen.



Min man har fått mig att få upp ögonen för hur stelbent damfotbollen är. Om de erkände att de inte har en mans kropp, och istället anpassade sin sport efter sina egna möjligheter (mindre boll och plan till exempel), så skulle spelet bli av en mycket bättre kvalitet och därför bli roligare att titta på.



I andra sporter anpassar man sig efter den möjlighet ens kroppstyp har. Tänk bl a på boxning och tyngdlyft. Hur galet skulle det inte bli om en stor och tung man skulle möte en liten och lätt man. Det hela handlar inte om feminism utan att se att vi faktiskt ser olika ut och fungerar på olika sätt.

2010-04-08 @ 19:59:33
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: lina

Vad kul att du gillade inlägget:), Lina

2010-04-08 @ 21:37:54
Postat av: M

Precis den erfarenheten har jag oxå (om man ser till våra döttrar och även andras barn).



De flesta pojkarna i bekantskapskretsen är mer eller mindre traktor- och bilfrälsta...och flickorna gillar prinsessor och sånt. (Pratar nu om barn i 3-4 årsåldern). Detta helt oavsett om de har föräldrar som mest köpt könsneutrala leksaker och inte alls uppmuntrat typiska pojk- eller flickintressen

2010-04-09 @ 20:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0