Övernattning igen

Bilirubinet hade sjunkit till idag. Men inte nog snabbt enligt läkarna. De vill att vi ska stanna en natt på avdelningen (troligen blir det utan solning eftersom värdet ändå var en bit under solgränsen.) Jag tror att det går att vara hemma och få ner värdet med hjälp av att ha henne ljust och försöka truga o henne extramycket mat. Och jag får åka hem om jag absolut vill. Men då måste vi hit igen imorgon för kontroll och det är ju en bit att åka... Så nu blir det enligt läkarens förslag. Ett dygn på avdelningen och under en del av den tiden ska hon sondmatas. (problemet med högt bilirubinvärde är att barnet blir trött och inte orkar äta så mycket som det kanske behöver. Ett sätt att få ner värdet är att äta mycket och gärna helt utan ansträngning som det blir med sond. Om man istället inte orkar äta riktigt så mycket som man borde så kan det medföra att bilirubinvärdet sjunker för sakta (eller inte alls). Det blir en ond spiral och ju mer värdet stiger eller ju längre tid värdet är hö gt dessto större risk att barnet inte orkar äta nog mycket.

Enligt läkaren är detta bästa sättet att snabbt få ner värdet och få stopp på att vi måste åka hit var och varannan dag för koll pga att värdet ligger så nära gränsen. Och det stämmer säkert. Men jag är ändå övertygad om att det hade gått att få ner hemma också - om än det skulle ha tagit lite mer tid. Hur som helst - om detta gör att vi slipper åka hit var och varannan dag så är det väl bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0