Måste man uppskatta alla gåvor?

Nej, det tycker jag inte.

Och jag blir lite glad idag när jag läser att det finns fler som tycker som mig. Inte för att jag nu trodde att jag var ensam, men ändå...

Självklart är jag tacksam för gåvor till mig eller barnen. Även om de inte är exakt vad jag skulle valt att köpa själv. Det är ju tanken som räknas och dessutom är det ju kul för givaren att få hitta något de själva verkligen vill ge. Och oftast blir det ju dessutom jättebra. Ungarna till exempel blir ju glada för ungefär vad som helst. Och att de bli glada är ju en del av "huvudsaken". Typ. Dessutom är gåvor frivilliga att ge och man ska vara riktigt tacksam över att det finns någon som faktiskt vill ge en något.

Men även något så generöst och fint som gåvor kan var fel och fult tycker jag. Som tjejen i bloggen som jag länkade skriver:

"Sen finns de ju de där som fullständigt skiter i vad man sagt och ändå köper med sådant man klart och tydligt sagt ifrån om. Där handlar det ju om bristande respekt för mitt föräldraskap och då är jag definitivt inte rädd att säga emot."

För henne handlar det om genusfrågor. Hon vill inte att hennes flicka ska ha för mycket glittriga volangklänningar och liknande. Och trots att hon sagt till om denna sin åsikt envisas uppenbarligen vissa med att vilja pracka på henne sånt.

Sjukt tycker jag. Och jag håller med - det handlar om bristande respekt.

Vi har inget emot just glittriga klänningar till ungarna. Men om vi skulle ha något emot en viss typ av leksaker, och meddela anhöriga detta, och de trots vad vi sagt går och köper sånt till våra barn. Då skulle jag faktiskt inte visa någon tacksamhet alls. Vi är föräldrar. Vi avgör själva vissa frågor gällande barnen. Skulle vi inte vilja att de åt godis - då ska ingen anhörig som vet om vårt ställningstagande ge godisaskar till våra barn heller. (Våra barn får dock äta godis så inte heller det exemplet kan bli aktuellt för oss på riktigt).

Men jag tror våra anhöriga respekterar att vi fattar vissa beslut om våra barn. Förra julen sa vi faktiskt till om att vi inte ville att barnen skulle få vapen-leksaker i julklappp. Och det respekterades fullt ut. Vilket känns bra.

Kommentarer
Postat av: Johanna, Jenny & Lina

Den 7:e maj 2011 är det äntligen dags för den omtalade och efterlängtade Mammabloggalan. Under ett lyxigt dygn täffas vi härliga Mammabloggare – liten som stor - på fina Radisson Blu Royal Park Hotel i Solna med utsikt över vackra Brunnsviken. Där blir det mammalyx på hög nivå med bloggmingel, föreläsningar, utställningsmässa, prova på aktiviteter och toppklass underhållning. Med flera stora sponsorer kommer ni även gå hem med en härligt välfylld goodiebag!



Kvällen avslutas med en lyxig galamiddag där en fantastisk 3-rätters galamiddag serveras och toppas med en awardutdelning där årets Mammabloggare koras inom olika kategorier.



Vi hoppas på att få träffa just dig där – skynda dig att anmäla dig till 2011 – års stora händelse innan biljetterna tar slut!



Varma hälsningar,



Jenny, Johanna & Lina



Styrelsen Mammabloggalan

2010-11-08 @ 21:57:37
URL: http://mammagala.se
Postat av: Ullis

Men fy vilket respektlöst sätt. Jag skulle aldrig köpa rosa princesskläder till en liten tjej om föräldrarna sagt att de inte vill ha princesskläder.

2010-11-09 @ 11:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0