Klippkort på barn- och ungdomsmottagningen

Idag har jag varit på barn- och ungdomsmottagningen med A. Bajset har blivit bättre  - men då det ännu inte är helt bra ville BVC att vi skulle boka en läkartid. Så det fick bli så.

Läkaren trodde precis som jag att blodet och slemmet i A´s bajs beror på överkänslighet mot mjölkprotein. Det har ju gått ett tag sedan jag slutade äta mjölkprodukter men det kan ta ungefär två veckor innan allt är ute ur barnets tarm.

Nu tog dom iallafall blod för att testa lite olika saker. Dels mjölk, soja och risallergi´men även för att kunna utesluta att en infektion ligger bakom det hela. De skall även kolla upp A´s blodvärde så att det inte har påverkats av det "ganska rikliga" blödandet.

För mig blir det nu mjölkfri diet, och självklart gäller det även för smakportioner och framtida mat åt A. Om det visar sig ge bra resultat så fortsätter vi på det sättet (bara med avbrott för en mjölkätardag om ett par veckor för att testa). Det gäller även om allergistesterna inte visar på något alls - på så här små barn är ju resultat av testerna väldigt osäkert.

Jag frågade läkaren hur det kan komma sig att så många barn har allergier nu för tiden. För det är ju stor skillnad från när jag var barn. Hon sa att det är ju ingen som vet men att mycket tyder på att våra kroppar numera utsätts för så mycket kemikalier i luft, kläder, mat osv. Att människokroppen helt enkelt inte har hunnit med att anpassa sig efter hur omvärlden förändrats. Ungefär. Dessutom ökar ju risken att drabbas om man har allergier i släkten. Varken jag eller barnens pappa har dock någon allergi (han har lite pollenallergi i och för sig men inte mycket) så jag tyckte vi borde ha rätt goda chanser till ganska allergifria barn. Men det räcker visst med att det rent allmänt är mycket allergier i släkten. I vårt fall finns det på ena sidan en hel del allergier av typen pälsdjur/pollen och liknande - helt andra typer av allergi alltså. Men utöver att det ökar risken för just de allergierna så kan det visst öka risken även för födoämnesallergier och andra allergier. Tyvärr.

Men nu ska vi först se om detta ens beror på mjölk eller på något annat. Personligen så känns det ju bättre om det är mjölkproteinöverkänslighet än någon annan födoämnesallergi eller - ännu värre - någon hemsk infektion. Mjölkproteinöverkänslighet är ju ändå harmlöst och ganska lätt att leva med. Plus att det oftast växer bort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0