Apropå minnen


Jag har tänkt en del på det där med barndomsminnen och rent allmänt minnen av saker som hände väldigt många år sedan och upptäckt att just dofter ofta "sätter sig på minnet" för mig.

Min mormor dog för ungefär 25 år sedan. Det är lång tid - särskilt med tanke på att jag bara var ett barn när hon dog. Jag var dock ett ganska stort barn och har således väldigt många minnesbilder kvar. Massor av vardagliga saker. Hor hon var. Vad vi gjorde tillsammans. Och specifika händelser. Jag minns hur hon ofta gav mig och mina syskon varsin liten ask med russin när vi skulle åka hem efter besök hos henne (hon bodde i en stad ganska långt bort från oss). Jag minns när jag och min bror promenerade på gatan utanför hennes hus tillsammans med mormor och hennes hund. Hur jag fick låna hunden och provade springa lite med honom - och mormor blev lite nervös och stoppade mig. Jag minns att mormor hade de vackraste julgranskulor som jag någonsin hade sett. Och att hon gjorde dom godaste köttbullarna jag smakat. Nen jag minns även många dofter från tiden med henne. Jag minns hur det doftade i hennes lägenhet - även om det minnet börjar blekna. Åren har gått och det var ju dessutom ingen särskilt speciell doft - bara en "hem-doft". Ett doftminne som däremot fortfarande känns färskt och tydligt - fast det antagligen är närmare 30 år gammalt är från den gången jag och mina syskon var i mormors stuga tillsammans med mamma. Det var en gammal stuga vid vattnet och i sann finsk anda hade den en bastu. Jag minns hur det doftade när det badades bastu och man hade björkris med sig där inne. Jag har inte besökt stugan särskilt många gånger - men tror mig ändå ha ett doftminne av själva sovstugan också. En sak jag iallafall minns av den ör de små porslinsballerinor som mormor hade där. Jag tror de stod på den öppna spisen. Jag minns även när vi hämtade bland annat dem. Antagligen efter mormors död skulle jag gissa.

En annan doft som etsat sig fast i mitt minne är den som fanns i min farmor och farfars bil. Det är säkert 20 år sedan jag åkte i den senast, troligen mer, men doften kan jag ännu känna hur tydligt som helst. Jag minns särskilt hur det luktade i bilen varma sommardagar. Den varma plasten i bilen. Och hur jag och min bror satt i baksätet för att åka på rolig skogsutflykt eller kanske till en strand. I bagageluckan fanns en pumptermos med saft och bullar. Jag minns även doften i farmor och farfars garage. En doft jag alltid gillat. Och ännu idag stannar jag gärna till för att lukta lite extra om jag kommer till ett garage som doftar på ett liknande sätt.

Dofter kan betyda mycket. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0