Kungliga mottagningar i vårt hus



När L var ungefär i ett-tvåårsåldern jobbade jag och hennes pappa båda deltid och pusslade med dagarna så att vi kunde skjuta upp förskolestarten. En sak som underlättade var att min mamma då gick ner i arbetstid så att hon kom att vara ledig varje måndag. På så sätt kunde jag och maken få ihop mer än 50% arbetstid var. Dvs. mer pengar att leva på. Tisdag till torsdag fördelade vi jämnt mellan oss och måndagar arbetade vi båda två (iaf sex timmar av dagen).

Sen när jag gick på ledighet i och med att nästa barn föddes så fick mamma vara "ledig" sina lediga måndagar. Och när det barnet (E) kom i ett-tvåårsåldern körde vi med samma upplägg igen. Jag och maken jobbade deltid. Pusslade med tiderna. Med hjälp av mamma som var hos oss delar av måndagarna så att vi just den tiden kunde jobba båda två.

Sen föddes yngsta barnet. Och i höst har det blivit en tradition att mamma ganska ofta kommer förbi en stund på måndagsförmiddagen. Ett par timmars lek med de två äldre barnen och sen brukar vi äta lunch alla tillsammans innan mamma går hem.

Förra veckan lekte hon kung och prinsessor med L och E. Mamma var kung och flickorna var prinsessor. Sen vandrade de runt här i huset. Besökte banketter. Fick statsbesök. Satt på stolar och tog emot besök. Släppte ut kongens hästar i olika hagar.

Leken var väldigt populär. Igår förmiddag tog L på sig prinsesskläderna och skulle på liv och död rimga min mamma för att fråga om hon tänkte komma den dagen. Och det tänkte hon. Så sen blev det kungliga tillställningar för hela slanten här i huset för en stund. En ytterst populär lek!

Kommentarer
Postat av: visibelvisavi

Vilken härlig bild! Jätteroligt formulerat med: "Mamma var kung och flickorna var prinsessor. Sen vandrade de runt här i huset. Besökte banketter. Fick statsbesök. Satt på stolar och tog emot besök. Släppte ut kongens hästar i olika hagar."

2011-02-23 @ 10:07:07
URL: http://blogg.aftonbladet.se/sprangyta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0