Mirror - Window


Efter förra veckans panoreringar så handlar nu uppgiften i kursen om fotografi/visuell kommunikation om att fotopgrafera ett och samma ämne - men på två olika sätt. Dels i windowläge och dels som en mirror.

En "windowfotograf" ser världen som att den ligger utanför sig själv och förhåller sig objektivt till den. Lite på distans - och utan att blanda in sig själv alltså. En "mirrorfotograf" däremot ser världen genom sina egna känslor och sitt deltagande i världen

Ett exempel är en semesterresa till Paris. Window-typen ser eiffeltornet och vill avbilda det. Bilderna blir lite objektiva, kunde vara tagna av många andra. För mirror-typen handlar det mer om just hans resa till Paris. Om hans upplevelse inför eiffeltornet.

Att fotografera något i dessa båda lägena var inte helt lätt. Men till slut bestämde jag mig för att motivet fick bli yngsta dottern.

Jag tänkte mig att windowrbilden skulle bli ett porträtt som just bara är ett porträtt rakt upp och ner. Lite passbild-stuket.

Mirrorbilden skulle istället bli en bild som visar min känsla inför dottern. Det var svårare. Provade flera olika bilder men valde till slut just denna.

Det blev väl inte helt lyckat kanske men det jag tänkte att man ev kan se i den är närheten/symbiosen man har med en bebis - och samtidigt faktumet att bebisen blir en egen person, att symbiosen bryts. Att hon just nu är fullständigt i min hand (vår hand). Att vi är allt i hennes liv idag. Men att vägen bort ändå redan startat. Att hon blickar utåt/bortåt och sakta men säkert kommer att "lämna oss" (inte lämna oss helt hoppas jag - men hon kommer att fortsätta bli en egen person med ett eget liv, precis som det ska vara). I handtaget av idag finns på något sätt ett löfte om att alltid vara en stödjande hand för henne - även om jag kanske inte riktigt klarar av att göra en bild som förmedlar det fullt ut precis. :)

Svår och utmanande, men rolig, uppgift.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!



Hittade din blog när jag googlade mirror och window. Jag läser också Fotografi och visuell kommunikation. Just nu helt yr av alla begrepp i lektion 3.

2011-03-07 @ 20:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0