Ett förskolebarn



Idag har E börjat inskolning på dagis. Ett halvår för tidigt om jag fick välja. Men det var så osäkert med platser hösten 2012 så vi tog en plats från i höstas. Och skjöt upp starten lite.

Men det blir bra det här med. E har ju varit med och lämnat och hämtat L i ett års tid. Och självklart varit nyfiken på alla leksaker och barn. Så hon har sett fram emot detta (iallfall oftast - nog kommer det en del uttalanden om att hon bara ska gå på dagis om jag och A också går där).

Och fördelen med att börja nu är att hon får gå på småbarnsavdelningen ett halvår istället för att börja direkt på storbarnsavdelningen som L redan är på i höst. Bra för E att få bygga upp en egen "roll" innan de hamnar tillsammans tror jag.

Idag var hon och jag där en timme. Ensamma med den förskolläraren som har hand om inskolningen (de andra barnen var ute). E var överförtjust. Hon åkte rutchkana. Kröp i tunnlar. Redogjorde noggrant för alla saker hon hittade. Lagade mat. Pyggde pussel. Läste böcker.

Och kissade. Hon vet ju om sedean tidigare att de har små toaletter på förskolan och när vi skulle gå hemifrån ville hon inte gå på toa. Hon ville hålla sig och istället gå på toa på dagis. :)

Imorgon ska vi dit en timma igen. Då kommer ett barn till att vara med under tiden, en pojke som oxå påbörjat inskolning idag. Det blir spännande.

Det känns iallafall bra att känna till förskolan sedan tidigare. L har ju gått där över ett år och vi är så nöjda.

Nu hoppas jag bara på att E kommer att trivas riktigt bra och få många roliga stunder tillsammans med sina nya kamrater.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0